Okul Öncesi Eğitimde Ailelerin Kreş Tercihleri Ve Kreşlerden Beklentileri: Eskişehir Örneği
Year 2019,
Volume: 20 , 559 - 575, 05.04.2019
Fatih Çemrek
,
Özer Özaydın
Abstract
Bu çalışmada
Eskişehir’de yaşayan ve çocukları kreşe giden ailelerinin kreş tercihi ve
kreşlerden beklentileri tespit etmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacılar
tarafından bir anket formu hazırlanmıştır. Sözkonusu anket formu Eskişehir’de
yaşayan ve 2015-2016 öğretim yılında kreşe giden çocukları olan aileler
arasından rasgele seçilen 440 aileye 2015 Aralık-2016 Nisan ayı arasında
uygulanmıştır. Araştırmada kullanılan ankette yer alan sorular iki bölümden
oluşmuştur. Birinci bölümde ailelerin sosyo-ekonomik özelliklerine ilişkin
sorular yer almaktadır. İkinci bölümde ise, ailelerin kreş tercihi ve
kreşlerden beklentilerine ilişkin olarak beşli likert tipi 23 tutum sorusu yer
almıştır. Bu 23 sorudan alınan cevaplarla faktör analizi yapılmış ve sorular
beş faktörde yer almıştır.
References
- Arıkan, R. (2004). “Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama”, Asil Yayın, Ankara.
Argon, T. ve Akkaya, M., (2008). “Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitime Ve Okul Öncesi Eği-tim Kurumlarına Yönelik Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Ekim 2008, Cilt:16, No:2, 413-430.
Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2012), “Okul Öncesi Eğitim ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:11, Sayı: 2, s. 219,238
Baran M., Yılmaz, A., Yıldırım, M., (2007).“Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Okul Öncesi Eğitim Yapılarındaki Kullanıcı Gereksinimleri: Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 8, 27-44.
Bozan, N., (2014), “Okul Öncesi Eğitimde Oyunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlen-dirilmesi,” Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sı-nıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
Durualp, E, Kaytez, N., Kadan, G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların annelerine verilen aile eğitiminin annelerin bilgi düzeyleri ile çocukların gelişimlerine olan etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1706-1722.
Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 38, 94-106.
Esen, E., (2005), “ Nükleer Bilimler ve Kimyadaki Deneysel Sonuçların Faktör Analizi Kullanı-larak İncelenmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fizik Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
Kanbak Ay, Güler, Yıldırım Bilal ve Kadıoğlu Ateş Hatice (2016), “Okul Öncesi Öğretmen-lerinin Mesleki Yeterlilik Algılarının İncelenmesi (Başakşehir İlçesi Örneği) “Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 55, Mayıs – Haziran 2016, 89-108.
Kargı, E (2011), “Niçin Okul Öncesi Eğitim”, Eğitime Bakış Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran 2011, Sayı:20, sf.5-8.
Kıldan, A.O., (2012), “Okul Öncesi Eğitimin Amacına İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:20 No:1, 135-150
Kobak, C., (2009), “ Anaokulundaki Çocukların Beslenme Özelliklerinin Karşılaştırılması”, Türkiye Cumhuriyeti Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
Mutlu, B., Ergişi, A., Bütün Ayhan, A., Aral, N., (2012), “Okul Öncesi Dönemde Montes-sori Eğitimi”, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt:1, Sayı:3, 113-128
Oktay, A., (2002). “ Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü”, Eğitim ve Bilim Dergisi,S.3-7,İstanbul. (http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5743/1872)
Özen Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar C., (2014), “Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitime De-vam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversite-si Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2014, Sayı 30, 56 - 72
Pianta, R.C, Barnett, W. S., Burchinal, M. and Thornburg, K.R. (2010), “The Effects of Preschool Education: What We Know, How Public Policy Is or Is Not Aligned With the Evidence Base, and What We Need to Know” Psychological Science in the Public Inte-rest, 10(2), 49–88.
Peterson, J., Bruce J., Patel N., Chamberlain L.J., (2018), “Parental Attitudes, Behaviors, and Barriers to School Readiness among Parents of Low-Income Latino Children”, In-ternational Journal of Environmental Research and Public Health, Jan 24;15(2)
Polat, C., Çelmeli, Ö., (2015), “ Okulöncesi Eğitim Kurumu Seçiminde Tüketici Tercih Etken-leri”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayi:8.
Polat Yaman, R. ve Saçkes, M., (2017), “Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yönetici-lerinden ne bekliyor? Anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması”, Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1 Nisan 2017 s.94-103
Rentzou, K. (2012), “Exploring parental preferences: care or education: what do Greek parents aspire from day care centres?, “Child Care in Practice, Vol:18, 2012 - Issue 2,1906-1923.
Sevinç, M. (2006), “Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Annelerinin Okuldan Beklentileri”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:13, 218-225.
Şimşek, Z., İvrendi A., (2014),“Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentile-ri. “ Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), s. 240-254.
Tatlıdil, H. (2002) ”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz”, Hacettepe Üniversitesi İstatistik Bölümü, Ankara.
Topaç, N., Yaman Y., Ogurlu Ü., İlgar L., (2012), “Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Ailele-rin Okul Öncesi Eğitim Kurumu Seçerken Göz Önünde Bulundurdukları Ölçütlerin İnce-lenmesi”, New Trends on Global Education Conference, 24-26 September 2012Girne, KKTC,
Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi, 1, Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
Yaşar, M., (2014), “İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36 (Temmuz 2014/II), 59-75
Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004) “SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri” Ankara: Detay Yayıncılık.
Yeşildağ, E., (2013), “Türkiye’de Aracı Kuruluşların Gelişimi ve Yatırımcıların Aracı Kuruluş Seçimine Etki Eden Unsurlar: Bir Faktör Analizi Uygulaması”, Adnan Menderes Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
Yoleri, S., ve Tanış, H.M., (2014), “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeyle-rini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü Dergisi, Cilt:4, Sayı:2, 130-141.
Year 2019,
Volume: 20 , 559 - 575, 05.04.2019
Fatih Çemrek
,
Özer Özaydın
References
- Arıkan, R. (2004). “Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama”, Asil Yayın, Ankara.
Argon, T. ve Akkaya, M., (2008). “Ebeveynlerin Okul Öncesi Eğitime Ve Okul Öncesi Eği-tim Kurumlarına Yönelik Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Ekim 2008, Cilt:16, No:2, 413-430.
Aslanargun, E. ve Tapan, F. (2012), “Okul Öncesi Eğitim ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:11, Sayı: 2, s. 219,238
Baran M., Yılmaz, A., Yıldırım, M., (2007).“Okul Öncesi Eğitimin Önemi ve Okul Öncesi Eğitim Yapılarındaki Kullanıcı Gereksinimleri: Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 8, 27-44.
Bozan, N., (2014), “Okul Öncesi Eğitimde Oyunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlen-dirilmesi,” Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sı-nıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
Durualp, E, Kaytez, N., Kadan, G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların annelerine verilen aile eğitiminin annelerin bilgi düzeyleri ile çocukların gelişimlerine olan etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1706-1722.
Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 38, 94-106.
Esen, E., (2005), “ Nükleer Bilimler ve Kimyadaki Deneysel Sonuçların Faktör Analizi Kullanı-larak İncelenmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fizik Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
Kanbak Ay, Güler, Yıldırım Bilal ve Kadıoğlu Ateş Hatice (2016), “Okul Öncesi Öğretmen-lerinin Mesleki Yeterlilik Algılarının İncelenmesi (Başakşehir İlçesi Örneği) “Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 55, Mayıs – Haziran 2016, 89-108.
Kargı, E (2011), “Niçin Okul Öncesi Eğitim”, Eğitime Bakış Dergisi, Nisan-Mayıs-Haziran 2011, Sayı:20, sf.5-8.
Kıldan, A.O., (2012), “Okul Öncesi Eğitimin Amacına İlişkin Öğretmen ve Veli Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:20 No:1, 135-150
Kobak, C., (2009), “ Anaokulundaki Çocukların Beslenme Özelliklerinin Karşılaştırılması”, Türkiye Cumhuriyeti Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
Mutlu, B., Ergişi, A., Bütün Ayhan, A., Aral, N., (2012), “Okul Öncesi Dönemde Montes-sori Eğitimi”, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Cilt:1, Sayı:3, 113-128
Oktay, A., (2002). “ Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü”, Eğitim ve Bilim Dergisi,S.3-7,İstanbul. (http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5743/1872)
Özen Altınkaynak, Ş. ve Yanıklar C., (2014), “Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitime De-vam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversite-si Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2014, Sayı 30, 56 - 72
Pianta, R.C, Barnett, W. S., Burchinal, M. and Thornburg, K.R. (2010), “The Effects of Preschool Education: What We Know, How Public Policy Is or Is Not Aligned With the Evidence Base, and What We Need to Know” Psychological Science in the Public Inte-rest, 10(2), 49–88.
Peterson, J., Bruce J., Patel N., Chamberlain L.J., (2018), “Parental Attitudes, Behaviors, and Barriers to School Readiness among Parents of Low-Income Latino Children”, In-ternational Journal of Environmental Research and Public Health, Jan 24;15(2)
Polat, C., Çelmeli, Ö., (2015), “ Okulöncesi Eğitim Kurumu Seçiminde Tüketici Tercih Etken-leri”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayi:8.
Polat Yaman, R. ve Saçkes, M., (2017), “Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yönetici-lerinden ne bekliyor? Anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması”, Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, Cilt: 1 Sayı: 1 Nisan 2017 s.94-103
Rentzou, K. (2012), “Exploring parental preferences: care or education: what do Greek parents aspire from day care centres?, “Child Care in Practice, Vol:18, 2012 - Issue 2,1906-1923.
Sevinç, M. (2006), “Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Annelerinin Okuldan Beklentileri”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:13, 218-225.
Şimşek, Z., İvrendi A., (2014),“Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentile-ri. “ Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), s. 240-254.
Tatlıdil, H. (2002) ”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz”, Hacettepe Üniversitesi İstatistik Bölümü, Ankara.
Topaç, N., Yaman Y., Ogurlu Ü., İlgar L., (2012), “Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Ailele-rin Okul Öncesi Eğitim Kurumu Seçerken Göz Önünde Bulundurdukları Ölçütlerin İnce-lenmesi”, New Trends on Global Education Conference, 24-26 September 2012Girne, KKTC,
Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve Babaların Okul Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi, 1, Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
Yaşar, M., (2014), “İstatistiğe Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 36 (Temmuz 2014/II), 59-75
Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004) “SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri” Ankara: Detay Yayıncılık.
Yeşildağ, E., (2013), “Türkiye’de Aracı Kuruluşların Gelişimi ve Yatırımcıların Aracı Kuruluş Seçimine Etki Eden Unsurlar: Bir Faktör Analizi Uygulaması”, Adnan Menderes Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
Yoleri, S., ve Tanış, H.M., (2014), “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeyle-rini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü Dergisi, Cilt:4, Sayı:2, 130-141.