Research Article
BibTex RIS Cite

Küresel Tüketici Kültürüne Yatkinliğin Küresel Marka Satin Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Uygulama

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 165 - 176, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.331975

Abstract

Küreselleşen pazar koşullarında tüketiciler satın alma davranışını
gerçekleştirirken küresel bir tutum sergilemektedir. Bu tutum tüm dünyadaki
tüketicileri etkilemektedir ve benzer alışkanlıklara sahip tüketiciler ortaya
çıkmaktadır. Bu açıdan tüketicilerin kişilik özelliklerini ve hangi kişilik
tipinde değerlendirilmesi gerektiğini bilmek oldukça önemli bir durum haline
gelmiştir. Bu doğrultuda Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
öğrencileri üzerine çalışma yapılmıştır. Yapılan çalışmada küresel tüketici
kültürüne yatkın olan kişilik tipleri incelenmiş ve küresel tüketici kültürüne
yatkınlığın küresel marka satın alma niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır.
Çalışma sonucunda; küresel tüketici kültürüne yatkınlığın kişilik tipine göre
farklılık gösterdiği, küresel tüketici kültürüne yatkınlığın ise küresel marka
satın alma niyetini etkilediği saptanmıştır.

References

  • GLASS, R., PRİCHARD, J., LAFORTUNE, A., & SCHWAB, N. (2013). “The Influence of Personality and Facebook Use on Student Academic Performance.” Issues in Information Systems, 14(2), 119-126.
  • İSLAMOĞLU, H. (2014) “Küresel Pazarlama” , İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • KİFFİN-PETERSEN, S. A., JORDAN, C. L., & SOUTAR, G. N. (2011). “The Big Five, Emotional Exhaustion and Citizenship Behaviors in Service Settings: The Mediating Role of Emotional Labor.” Personality and Individual Differences, 50(1), 43-48.

The Impact of Global Brand Purchase Intention on Global Consumer Cultural Tendency: A Study on Unıversity Students

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 165 - 176, 11.02.2018
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.331975

Abstract

             In globalizing market
conditions, consumers are taking a global attitude while performing their
purchasing behaviour. This attitude affects consumers all over the world and
consumers with similar habits are emerging. From this perspective, it became
very important to know the personality characteristics of the consumers and the
personality type they should be assessed. In this direction, a study has been
done on students of Faculty of Economic and Administrative Science of Kafkas
University. In the study, personality types that are prone to global consumer
cultures were examined and the effect of global consumer cultural tendency on
global brand purchase intentions was investigated. In the result of study;
global consumer culture tendency differs according to personality type and
global consumer culture tendency influences the global brand purchase
intention.

References

  • GLASS, R., PRİCHARD, J., LAFORTUNE, A., & SCHWAB, N. (2013). “The Influence of Personality and Facebook Use on Student Academic Performance.” Issues in Information Systems, 14(2), 119-126.
  • İSLAMOĞLU, H. (2014) “Küresel Pazarlama” , İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • KİFFİN-PETERSEN, S. A., JORDAN, C. L., & SOUTAR, G. N. (2011). “The Big Five, Emotional Exhaustion and Citizenship Behaviors in Service Settings: The Mediating Role of Emotional Labor.” Personality and Individual Differences, 50(1), 43-48.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Alpaslan Yüce

Çağlar Samsa

Publication Date February 11, 2018
Submission Date July 31, 2017
Acceptance Date January 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Yüce, A., & Samsa, Ç. (2018). Küresel Tüketici Kültürüne Yatkinliğin Küresel Marka Satin Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 165-176. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.331975

Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.