With the effect of globalization, businesses need to survive by becoming resistant to competition. Traditional costing methods have been insufficient in the face of needs of businesses to increase their profitability. The purpose of the constraints theory that emerged for these reasons, is to identify and eliminate the constraints that will prevent businesses from operating efficiently. In this context, the theory of constraints is discussed and the basic principles of this theory are emphasized in the study. In this study, it is aimed to determine the optimum production amount by using the constraints theory. Thus, the current profitability of the business is observed after the constraints theory is applied. In practice, the production process of a wine producing enterprise has been examined and analyzed with the basic principles of constraints theory. As a result of the study, it was determined that the optimum product mix of the enterprise is 3000 bottles of white and 836 bottles of red wine according to the constraints theory. While the company made a profit of 93.736 TL with this production method, it was determined that the profitability of the enterprise increased according to the traditional approach.
Küreselleşmenin etkisiyle işletmelerin rekabete dayanıklı hale gelerek varlıklarını sürdürmeleri gerekmektedir. İşletmelerin karlılıklarını arttırma ihtiyaçları karşısında geleneksel maliyet yöntemlerinin yetersiz kalmıştır. Böylece ortaya çıkan yöntemlerden birisi olan kısıtlar teorisinin amacı, işletmelerin verimli çalışmasına engel olacak kısıtların tespit edilerek ortadan kaldırılmasıdır. Bu çalışmada, kısıtlar teorisi kullanılarak optimum üretim miktarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Böylece, kısıtlar teorisi uygulandıktan sonra işletmenin mevcut karlılığı gözlemlenmiştir. Uygulamada, şarap üreten bir işletmenin üretim süreci, kısıtlar teorisinin temel ilkeleri ile incelenmiş ve analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda işletmenin optimum ürün karmasının kısıtlar teorisine göre 3000 şişe beyaz ve 836 şişe kırmızı şarap olduğu tespit edilmiştir. İşletme bu üretim şekliyle 93.736 TL kar elde ederken, geleneksel yaklaşıma göre işletmenin kârlılığının arttığı belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 12, 2021 |
Submission Date | March 13, 2020 |
Acceptance Date | March 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.