Finansal sosyalizasyon bireylerin finansal bilgilerini, becerilerini, tutumlarını ve davranışlarını şekillendirmesine katkı sağlayanbir süreçtir. Bireylerin;aile, arkadaşlar, okul, medya ve din gibi farklı finansal sosyalizasyon araçlarından etkilendiği bu süreçte, finansal karar alma anlayış larının temeli oluşmaktadır. Finansal araçlarıve kavramları öğrenen bireylerin, daha rasyonel kararlar alarak, finansal iyiliği sağlayacak davranışlarsergilemesi mümkün olabilmektedir. Literatürdeki çalışmalarda da finansal sosyalizasyon, bireylerinfinansal okuryazar olma vasfı kazanması ve davranışlarının şekillenmesine etki eden önemli unsurlardan biri olarak değerlendirilmektedir. Bu çerçeveden hareketle çalışmanın amacı, finansal sosyalizasyonun kadın girişimcilerin finansal okuryazarlığı üzerindeki rolünü incelemektir. Araştırmada, İzmir ilinde faaliyet gösteren bir iş kadınları derneğininüyelerinden yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır.Mülakatlarda finansal okuryazarlığın gelir, bütçe, harcama, tasarruf, borçlanma, yatırım ve emeklilik boyutlarıekseninde, finansal sosyalizasyonun finansal tutum ve davranışların şekillenmesinde nasıl bir rolüolduğubelirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucunda, finansal sosyalizasyon araçlarından “ailenin” örneklemde yer alan kadın girişimcilerin finansal okuryazarlığı üzerinde etkili bir role sahip olduğu görülmüştür. Finansal sosyalizasyon sürecinde aileden etkilenen kadın girişimcilerin benzer tutum ve davranışlar sergilediği belirlenmiştir. Aynı zamanda, örneklemdeki kadın girişimcilerin finansal okuryazarlık boyutlarında bilinçli tutum ve davranışlar sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Financial socialization is a process that contributes to shape individuals ' financial knowledge, skills, attitudes, and behaviors.Individuals who learn financial instruments and concepts by being influenced by different financial socialization tools such as family, friends, school, media and religion can make more rational decisions and exhibit behaviors that will provide financial well-beingin this process.Also, financial socialization is considered as one of the important factors that affect individuals' acquisition of financial literacy and shaping their behavior in the literature. In this context, the study aims to investigate the role of financial socialization on the financial literacy of women entrepreneurs. Data wascollected using a semi-structured interview technique from the members of a business women association operating in Izmir province. As a result of the study in which financial literacy was examined on the line of income, budget, spending, saving, borrowing, investment, and retirement, it was observed that the “family”has an effective role on the financial literacy of women entrepreneursandwomen entrepreneurs who were affected by the family also displayedsimilar attitudes and behaviors. Besides, it was concluded that the women entrepreneurs in the sample exhibitedconscious attitudes and behaviors in financial literacy dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | August 30, 2020 |
Acceptance Date | October 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 3 |
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.