Anadolu çağlar boyunca Asya ve Avrupa kıtaları arasında köprü vazifesi görmüştür. Yarım milyon yıldan daha uzun süren Buzul Çağı’nın sona ermesiyle birlikte; Anadolu’da yaşayan insanların, 15-20 kişilik küçük gruplar halinde avcılık ve toplayıcılıkla yaşamlarını sürdürdükleri, günlük fiziksel ve güvenlik ihtiyaçlarını karşılayabilme ve hayatta kalabilme çabası içinde oldukları Paleolitik ve Mezolitik Çağlardaki yaşam tarzlarının ardından, M.Ö. 10500 den itibaren yerleşik düzene geçilmeye başlanmıştır.
Daha çok su kenarlarına yakın bölgelerde kurdukları köylerde yerleşik düzende yaşamaya başlayan insanlar, tarım ve hayvancılıkla ilgilenmeye ve üreticiliğe başlamış, temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra artan ürünlerini de biriktirerek, kendilerinde olmayan eksik ürünle değiştirmek üzere mübadele, paylaşım ve dağıtım esaslı diğer topluluklarla ilişki kurmuşlar ve bu kurdukları ilişkilerle de o dönemlerde, iktisadi faaliyetlerin temelini oluşturmuşlardır.
Geçmiş çalışmalarda, genellikle Anadolu’daki pazarlama faaliyetlerine yönelik daha çok tarih sonrası dönemler ele alındığından, gerçekleştirilen bu multidisipliner kavramsal çalışmada; mübadele ile başlayan ilk ticaret izlerinin, pazarlamaya yönelik faaaliyetler için de bir iz taşıyabileceği düşüncesi ile, ticaretin ve mübadelenin başladığı tarih öncesi dönemlere ait geçmiş çalışmalardaki ticari faaliyetlere yönelik bulgular pazarlama gözüyle incelenip, yorumlanmış ve bu sayede tarih öncesi dönemlerdeki ticari faaliyetlerin pazarlama için ne anlam taşıdığı yönünde literatüre katkı sağlanması amaçlanmıştır. Orta ve Geç Tunç ve Demir Çağları yazının bulunduğu dolayısıyla tarihin başladığı dönemin başlarına denk geldiğinden, çalışmada tarih öncesi olarak Paleolitik Dönem ile Erken Tunç Çağı arasındaki aralık ele alınmıştır.
Studies in the history of marketing are categorized as marketing history and the history of marketing thoughts. Alderson’s efforts to define the scientific theoretical framework of marketing, that have been started in the middle of the last century, have not been completed yet. Meanwhile, there is no common determination for the beginning of the marketing history, yet. These uncompleted and undetermined situations lead marketing people to continue looking for the history of marketing. The objective of this conceptual study is to contribute to the literature on the marketing history by reviewing previous studies on socioeconomic activities that occurred in Anatolia during the prehistorical period and to try finding out traces to be served in the history of marketing. Moreover, to contribute to a few studies on the history of marketing in Ancient Anatolia. At the end of the Ice Age which lasted more than half a million years and in which people had survived by hunting and gathering, the Neolithic age began and people passed to settled life. Those people started to live in villages nearby a river or a lake and deal with agriculture and taming animals to use them in their daily life and they became productive. Finally, they found out to exchange their excess products with other producers who have what they need and meanwhile request their products. They presented the first attempts at economic transactions by exchanging, sharing, and distributing their products and goods. European marketing school accepts the ancient greek period for the beginning of marketing history. However, this conceptual study will provide evidence-based on previous written archeological sources about prehistorical Anatolia to date earlier the beginning of the marketing history than ancient Greek through the Bronze Age, considering the advanced commercial activities of Assyrian trading colonies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 26, 2022 |
Publication Date | October 25, 2022 |
Submission Date | February 24, 2022 |
Acceptance Date | August 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 4 |
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.