Bu araştırmanın amacı kursiyerlerin “müzik’’ kavramına
yönelik metaforik algılarını ve müziğe bakış açılarını belirlemektir. Bu
araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilimi deseni
(fenomenoloji) kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Trabzon ilinde
bulunan bir Halk Eğitim Merkezinde “Keman Eğitimi” (Batı Müziği) programında
öğrenim gören kursiyerlerle yürütülmüştür. Araştırmaya 25 kadın ve 5 erkek
olmak üzere toplam 30 kursiyer katılmıştır. Araştırmanın verileri,
kursiyerlerin “Müzik .................a/e benzer. Çünkü............” şeklinde
hazırlanmış olan ifadeyi tamamlamalarını gerektiren yazılı bir formla elde
edilmiştir. Demografik bilgi edinmek amacıyla katılımcılara cinsiyet, yaş ve
kaç yıldır müzikle ilgilendikleri ile ilgili sorular yöneltilmiştir.
Katılımcıların “müzik” kavramına ilişkin doldurdukları formlar incelenmiş ve bu
ifadelerden hangilerinin metafor olup olmadığı ile ilgili gerekli ayıklamalar
yapılmış, sonra elde edilen metaforların kodlanması gerçekleşmiş ve tematik
kategorilere ayrılmıştır. Elde edilen bulgular ile katılımcıların müzik
hakkındaki metaforik algıları yorumlanmıştır. Katılımcılar tarafından
doldurulan formların sadece 26 tanesinde geçerli metafor cümlesi olduğu tespit
edilmiştir. Daha sonra bu metaforlar
incelenerek 5 temel kategoriye ayrılmıştır. Bu kategoriler “hayat kaynağı
olarak müzik”, “duyguları ifade eden araç olarak müzik”, “tedavi ve şifa olarak
müzik”, “bir bilim dalı olarak müzik” ve “birey (insan) olarak müzik” şeklinde
isimlendirilmiştir. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre, katılımcıların müziğe yönelik olumlu görüşlere
sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılara göre
müziğin hayatımızdan bir parça olmasının, duygularımızı ifade eden bir araç
olmasının yanı sıra aynı zamanda bir bilim dalı, insanlara tedavi kaynağı, şifa
veya bir birey (insan) olarak görüldüğü tespit edilmiştir. Katılımcıların en
fazla metafor ürettikleri iki temel kategori müziğin hayat kaynağı olması ve
duyguları ifade eden bir araç olmasıdır.
The aim of the study is to determine metaphoric perceptions
and musical point of views of participants about the concept of “music”.
Phenomenology which is one of the qualitative research methods was used in the
study and the data were analysed through content analysis technique. This study
was carried out with trainees who attend violin course (western music) at
Public Education Center in Trabzon in 2017-2018 academic year. A total of 30
trainees, 25 female and 5 male, participated in the research. The data was
collected with a form which included “Music is like………… Because………”
statement. Participants were asked to
fill in the blanks in given statement. In the form gender, age and musical
engagement time variables were also asked in the given form. After the
application, the forms which were filled in by the participants were examined
and which statements included metaphoric perceptions were decided as some were
eliminated. Then metaphors were coded and thematic categories were created.
With obtained findings metaphoric perceptions of participants were interpreted.
It was determined that only 26 valid metaphoric sentences were created by the
participant in the filled forms. Those metaphors were later analysed and
grouped under 5 different categories. Those categories were titled as “music as
a source of life”, “music as a tool for expressing feelings”, “music as a
treatment and cure”, “music as science” and “music as individual (human)”.
According to findings it was seen that participants acquire positive views
about music. In this context, according to the participants who participated in
the research, it has been identified that being a part of our life is not only
seen as a means of expressing our feelings, but also a source of science, a
source of treatment, healing, or an individual (human). The two main categories
in which participants produce the most metaphors are that music is a source of
life and a means of expressing feelings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |