In order for individuals to be socially accepted in the society they live in and to think of themselves as a part of that society, they need to behave in accordance with the social structure, but some individuals come into the world with their differences and therefore, they may be at a disadvantage in terms of social adaptation. Some of these groups are individuals with autism. In order for individuals with autism to be socialized and integrated into society, they should receive special education, and a part of this education is music. The aim of this study is to reveal the current situation of music practices made with individuals with autism, to determine which autism and age groups are studied with, what kind of musical methods are applied and which materials are used in master's and doctoral theses in this field in Turkey. The study is important in terms of creating a resource for new researchers who want to work in this field and contributing to the literature in this context. The study was conducted with the case study model within the framework of qualitative research. The sample of the study consists of 10 theses, the subject of which is music, and searched with the keyword autism. Data were collected through document review and analyzed through content analysis. Findings are explained within the framework of sub-problems. In the study, it was concluded that music was used both as a mean and as an end in the theses.
Bireylerin yaşadıkları toplumda sosyal kabul görebilmeleri ve kendilerini o toplumun bir parçası olarak düşünebilmeleri için, toplum yapısına uygun davranmaları gerekmektedir fakat bazı bireyler dünyaya farklılıkları ile birlikte gelmekte ve sosyal uyum konusunda dezavantajlı olabilmektedirler. Bu grupların bir kesimini de otizmli bireyler oluşturmaktadır. Otizmli bireylerin sosyalleşebilmesi, topluma kazandırılabilmesi için özel eğitim almaları gerekmektedir ki bu eğitimin bir parçasını da müzik oluşturmaktadır. Bu araştırma otizmli bireylerde yapılan müzik uygulamalarının mevcut durumunun ortaya konması, bu alanda Türkiye’de yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin hangi otizm gruplarında ne tür müzikal yöntemlerle hangi materyallerle ve hangi yaş gruplarında çalışıldığının tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, bu alanda çalışmak isteyen yeni araştırmacılar için kaynak oluşturması ve bu bağlamda literatüre katkı sağlaması açısından önemlidir. Araştırma nitel çerçevede durum çalışması modelinde yapılmıştır. Otizm anahtar kelimesiyle taranan ve konusu müzik olan 10 tez araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmış, içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Bulgular alt problemler çerçevesinde açıklanmıştır. Araştırmada, yapılan çalışmalarda müziğin hem araç hem de amaç olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |