This research aims to establish the motivation levels of students taking instrument classes in amateur music education institutions that are affiliated with the Ministry of Education (MEB) according to the variants of gender, age, and the instrument type that is being taught. This is a descriptive work in the scanning model. 189 students taking instrument classes in 3 amateur music education establishments affiliated with the Ministry of Education in the Meram and Selçuklu districts of Konya make up the sample group of the research. The data are collected by the "Motivation Scale Towards Amateur Instrument Education" method, developed by Gençel Ataman and Güler (2020). In the analysis of the data, percentage, frequency, arithmetic mean, Mann Whitney -U, and Kruskal Wallis-H are used. According to the data analysis results, it has been concluded that the general motivation of the students is a good grade. Statistically, the motivation levels do not show a significant difference according to gender and age but show a significant difference by the instrument type being taught.
Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı özengen müzik eğitimi kurumlarında çalgı eğitimi alan öğrencilerin güdülenme düzeyinin cinsiyet, yaş ve eğitimi alınan çalgı türü değişkenlerine göre belirlenmesini amaçlayan bu araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Konya’nın Meram ve Selçuklu ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı 3 özengen müzik eğitimi kurumunda çalgı eğitimi alan 189 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler Gençel Ataman ve Güler (2020) tarafından geliştirilen “Özengen Çalgı Eğitimine Yönelik Güdülenme Ölçeği” yolu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise yüzde, frekans, aritmetik ortalama, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis-H kullanılmıştır. Veri analizi sonuçlarına göre öğrencilerin genel güdülenmelerinin iyi düzeyde olduğu, cinsiyete ve yaşa göre güdülenme düzeyinin istatiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği ancak eğitimi alınan çalgı türüne göre çeşitli gruplar arasında anlamlı farklılık olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Bu araştırma etik kurallara uygun olarak yazılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | May 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |