The aim of this study is to investigate whether adolescents’ cyber bullying tendencies show differences regarding gender and class level. Participants were 300 who were enralled in Karacabey High Scholl at Karacabey, Bursa during the 2014-2015 academic year. ‘Cyber Victim and Bullying Scale’ developed by Çetin, Yaman and Peker (2011) was used as the data collection instrument. Data was analysed unrelated sample t-test for gender; (One Way Anowa) variance analysis for class level. At the research result, it was found that there was significant difference regarding gender and in male’s favour, adolescent’s cyber bullying tendencies were differend in significent level. In other words, it was determined that male students were more likely to have cyber bullying tendencies than female students. On the other hand, according to class level it was indicated that there was no significant differences. Results were discussed and proposals were given in the direction of findings.
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin siber zorbalık eğilimlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bursa ili Karacabey ilçesinde öğrenim görmekte olan 300 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çetin, Yaman ve Peker (2011) tarafından geliştirilen ‘Siber Mağdur ve Zorbalık Ölçeği’ kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, cinsiyet için ilişkisiz örneklemler t-testi; sınıf düzeyi için tek yönlü varyans analizi testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşmanın oluştuğu ve ergenlerin siber zorbalıklarının cinsiyete göre erkeklerin lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüş, sınıf düzeyine göre ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda tartışma yapılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 3, 2015 |
Submission Date | July 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |