BibTex RIS Cite

Investigation of Secondary School Students' Cyberbullying Situations in Terms of Several Variables: Sakarya Province Sample

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 41 - 59, 30.06.2017

Abstract

The aim of this study was to investigate the
cyberbullying situation of middle school students who were studying in Sakarya.
Sample of the study was 412 students that 165 of whom were private and 247 of
whom were studying at the state school in Sakarya city Centre. The data was gathered
by Cyberbullying Scale which developed by Arıcak, Kınay and Tanrıkulu (2012)
consisting of 24 items and personal information form. According to the findings,
playing online-offline games, messaging-sms-messenger-whatsapp usage, social
media usage, film-series-video watching and downloading affect the situation of
cyberbullying in terms of digital media usage purposes. It had also been found
that the use of computers and smartphones, the use of social media, the use of Facebook
and Twitter had affected students' cyberbullying situations. The research
findings support the argument that cyberbullying incidents occur mostly in
social sharing sites in the literature.

References

  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., & Eristi, B. (2010). Cyberbullying victimization among Turkish online social utility members. Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Altundağ, Y. (2016). Lise öğrencilerinde sanal zorbalık ve problemli internet kullanımı ilişkisi. Online Journal Technology of Addiction & Cyberbullying, 3(1), 27-43.
  • Arıcak, O. T., Kınay, H. ve Tanrıkulu, T. (2012). Siber Zorbalık Ölçeği'nin İlk Psikometrik Bulguları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 101-114.
  • Arıcak, O. T. (2015). Siber Alemin Avatar Çocukları, İnternet ve Gençlik İlişkisinin Bugünü ve Geleceği. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380.
  • Ayas, T.., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among university students in Turkey:"Selcuk University Example". Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(34), 255-278. Baran, B., Keskin, E. & Genç, Ş. (2014). Öğretmen adaylarının facebook’ta zorbalık yapma ve zorbalığa maruz kalma durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(1), 34-43.
  • Baştürk Akca, E., Sayımer, İ. ve Ergül, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ve siber zorbalık deneyimleri: Ankara örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(10), 71-86.
  • Belsey, W. B. (2004). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf adresinden 17.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Beran, T., & Li, Q. (2008). The relationship between cyberbullying and school bullying. The Journal of Student Wellbeing, 1(2), 16-33.Belsey, W. B. (2004). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf adresinden 17.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Carter, M. A. (2013). Third party observers witnessing cyber bullying on social media sites. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1296-1309.
  • Çelik, A., Çelen, F. K. ve Seferoğlu, S. S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık ve sanal mağduriyet durumlarının incelenmesi. XVII. Akademik Bilişim Konferansı (AB15), 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dikmen, M., & Tuncer, M. (2016). Sosyal ağlarda bekleyen yeni tehlike: Siber zorbalık. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/9302 adresinden 12.03.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Erdur-Baker, Ö. & Kavşut, F. (2007). A new face of peer bullying: Cyber bullying. Journal of Euroasian Educational Research, 27, 31-42.
  • Eroğlu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Işık, A. ve Özkorumak, E. (2015). Siber zorbalık ve mağduriyetin yaygınlığının ve risk faktörlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 93-107.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An Exploratory Analysis Of Factors Related To Offending And Victimization. Deviant Behavior, 29 (2), 129-156.
  • Horzum, M. B., & Ayas, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma düzeylerinin okul türü ve cinsiyet açısından incelenmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 10(20), 139-159.
  • Huang, Y. Y., & Chou, C. (2010). An analysis of multiple factors of cyberbullying among junior high school students in Taiwan. Computers in Human Behavior, 26(6), 1581-1590.
  • Griffiths, M. (2000). Internet Addiction-Time To Be Taken Seriously?. Addiction Research, 8(5), 413-418.
  • Griffiths, M. D., Kuss, D. J., & Demetrovics, Z. (2014). Social networking addiction: An overview of preliminary findings. Behavioral Addictions: Criteria, Evidence and Treatment, 119-141.
  • Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41, 822–830.
  • Kowalski, R. M., Morgan, C. A., ve Limber, S. P. (2012). Traditional bullying as a potential warning sign of cyberbullying. School Psychology International, 33(5), 505-519.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—A review of the psychological literature. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Lam, L. T., Cheng, Z., & Liu, X. (2013). Violent online games exposure and cyberbullying/victimization among adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(3), 159-165.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School psychology international, 27(2), 157-170.
  • Ng, B. D., & Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychology & Behavior, 8(2), 110-113.
  • Özdemir, M., & Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4 (4), 605-626.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard a preliminary look at cyberbullying. Youth violence and juvenile justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Eğitim ve Bilim, 40(181), 57-75.
  • Privitera, C., & Campbell, M. A. (2009). Cyberbullying: The new face of workplace bullying? CyberPsychology & Behavior, 12(4), 395-400.
  • Ryan, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. Journal of Behavioral Addictions, 3(3), 133.
  • Salı, J. B., Başak, B. E., & Akca, E. B. (2015). Cyberbullying among middle school students in Turkey. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 5(2), 109-130.
  • Schneider, S. K., O'Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R. W. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102 (1), 171-177.
  • Sultan, A. J. (2014). Addiction to mobile text messaging applications is nothing to “lol” about. The Social Science Journal, 51(1), 57-69.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., ve Tippett, N. (2006). An lnvestigation lnto Cyberbullying, lts Forms, Awareness And İmpact, And The Relationship Between Age And Gender in Cyberbullying. Research Brief No. RBX03-06. London: DfES.
  • Tamer, N., & Vatanartıran, S. (2014). Ergenlerin teknolojik zorbalık algıları. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(2), 1-20.
  • TUİK. (2013). Türkiye İstatistik Kurumu 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. 27.02.2017 de http://www.tuik.gov.tr/ PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden erişilmiştir.
  • Van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Vermulst, A. A., Van Den Eijnden, R. J., & Van De Mheen, D. (2011). Online video game addiction: identification of addicted adolescent gamers. Addiction, 106(1), 205-212.
  • Walrave, M., & Heirman, W. (2011). Cyberbullying: predicting victimisation and perpetration. Children & Society, 25(1), 59-72.
  • Whittaker, E., & Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying via social media. Journal of School Violence, 14(1), 11-29.
  • Yilmaz, H. (2011). Cyberbullying in Turkish middle schools: An exploratory study. School Psychology International, 32(6), 645-654.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.

Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorba Olma Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Sakarya İli Örneği

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 41 - 59, 30.06.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı Sakarya il merkezinde öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencilerinin sanal zorba olma durumlarının incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi Sakarya il merkezinde 165’i özel ve 247’si devlet okulunda öğrenim görmekte olan toplam 412 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 24 maddeden oluşan Arıcak, Kınay ve Tanrıkulu (2012) tarafından geliştirilen Siber Zorbalık Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre dijital medya kullanım amaçları açısından çevrimiçi/çevrim dışı oyun oynama, mesajlaşma-sms-messenger-whatsapp kullanım, sosyal medya kullanım, dizi, film, video izleme ve yükleme amaçlı medya kullanımı sanal zorba olma durumlarını etkilemektedir. Ayrıca bilgisayar ve akıllı telefon kullanımı, sosyal medya kullanımı, facebook ve twitter kullanımının öğrencilerin sanal zorba olma durumlarını etkilediği görülmüştür. Araştırma bulguları literatürde sanal zorbalık olaylarının en çok sosyal paylaşım sitelerinde gerçekleştiği savını desteklemektedir.

References

  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., & Eristi, B. (2010). Cyberbullying victimization among Turkish online social utility members. Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Altundağ, Y. (2016). Lise öğrencilerinde sanal zorbalık ve problemli internet kullanımı ilişkisi. Online Journal Technology of Addiction & Cyberbullying, 3(1), 27-43.
  • Arıcak, O. T., Kınay, H. ve Tanrıkulu, T. (2012). Siber Zorbalık Ölçeği'nin İlk Psikometrik Bulguları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 101-114.
  • Arıcak, O. T. (2015). Siber Alemin Avatar Çocukları, İnternet ve Gençlik İlişkisinin Bugünü ve Geleceği. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380.
  • Ayas, T.., & Horzum, M. B. (2013). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı ve aile internet tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among university students in Turkey:"Selcuk University Example". Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(34), 255-278. Baran, B., Keskin, E. & Genç, Ş. (2014). Öğretmen adaylarının facebook’ta zorbalık yapma ve zorbalığa maruz kalma durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(1), 34-43.
  • Baştürk Akca, E., Sayımer, İ. ve Ergül, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ve siber zorbalık deneyimleri: Ankara örneği. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(10), 71-86.
  • Belsey, W. B. (2004). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf adresinden 17.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Beran, T., & Li, Q. (2008). The relationship between cyberbullying and school bullying. The Journal of Student Wellbeing, 1(2), 16-33.Belsey, W. B. (2004). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_Bill_Belsey.pdf adresinden 17.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Carter, M. A. (2013). Third party observers witnessing cyber bullying on social media sites. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1296-1309.
  • Çelik, A., Çelen, F. K. ve Seferoğlu, S. S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sanal zorbalık ve sanal mağduriyet durumlarının incelenmesi. XVII. Akademik Bilişim Konferansı (AB15), 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dikmen, M., & Tuncer, M. (2016). Sosyal ağlarda bekleyen yeni tehlike: Siber zorbalık. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/9302 adresinden 12.03.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Erdur-Baker, Ö. & Kavşut, F. (2007). A new face of peer bullying: Cyber bullying. Journal of Euroasian Educational Research, 27, 31-42.
  • Eroğlu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Işık, A. ve Özkorumak, E. (2015). Siber zorbalık ve mağduriyetin yaygınlığının ve risk faktörlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 93-107.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An Exploratory Analysis Of Factors Related To Offending And Victimization. Deviant Behavior, 29 (2), 129-156.
  • Horzum, M. B., & Ayas, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma düzeylerinin okul türü ve cinsiyet açısından incelenmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 10(20), 139-159.
  • Huang, Y. Y., & Chou, C. (2010). An analysis of multiple factors of cyberbullying among junior high school students in Taiwan. Computers in Human Behavior, 26(6), 1581-1590.
  • Griffiths, M. (2000). Internet Addiction-Time To Be Taken Seriously?. Addiction Research, 8(5), 413-418.
  • Griffiths, M. D., Kuss, D. J., & Demetrovics, Z. (2014). Social networking addiction: An overview of preliminary findings. Behavioral Addictions: Criteria, Evidence and Treatment, 119-141.
  • Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41, 822–830.
  • Kowalski, R. M., Morgan, C. A., ve Limber, S. P. (2012). Traditional bullying as a potential warning sign of cyberbullying. School Psychology International, 33(5), 505-519.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—A review of the psychological literature. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Lam, L. T., Cheng, Z., & Liu, X. (2013). Violent online games exposure and cyberbullying/victimization among adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(3), 159-165.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School psychology international, 27(2), 157-170.
  • Ng, B. D., & Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychology & Behavior, 8(2), 110-113.
  • Özdemir, M., & Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4 (4), 605-626.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard a preliminary look at cyberbullying. Youth violence and juvenile justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Eğitim ve Bilim, 40(181), 57-75.
  • Privitera, C., & Campbell, M. A. (2009). Cyberbullying: The new face of workplace bullying? CyberPsychology & Behavior, 12(4), 395-400.
  • Ryan, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. Journal of Behavioral Addictions, 3(3), 133.
  • Salı, J. B., Başak, B. E., & Akca, E. B. (2015). Cyberbullying among middle school students in Turkey. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 5(2), 109-130.
  • Schneider, S. K., O'Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R. W. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102 (1), 171-177.
  • Sultan, A. J. (2014). Addiction to mobile text messaging applications is nothing to “lol” about. The Social Science Journal, 51(1), 57-69.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., ve Tippett, N. (2006). An lnvestigation lnto Cyberbullying, lts Forms, Awareness And İmpact, And The Relationship Between Age And Gender in Cyberbullying. Research Brief No. RBX03-06. London: DfES.
  • Tamer, N., & Vatanartıran, S. (2014). Ergenlerin teknolojik zorbalık algıları. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(2), 1-20.
  • TUİK. (2013). Türkiye İstatistik Kurumu 6-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. 27.02.2017 de http://www.tuik.gov.tr/ PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden erişilmiştir.
  • Van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Vermulst, A. A., Van Den Eijnden, R. J., & Van De Mheen, D. (2011). Online video game addiction: identification of addicted adolescent gamers. Addiction, 106(1), 205-212.
  • Walrave, M., & Heirman, W. (2011). Cyberbullying: predicting victimisation and perpetration. Children & Society, 25(1), 59-72.
  • Whittaker, E., & Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying via social media. Journal of School Violence, 14(1), 11-29.
  • Yilmaz, H. (2011). Cyberbullying in Turkish middle schools: An exploratory study. School Psychology International, 32(6), 645-654.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
There are 43 citations in total.

Details

Subjects Computer Software
Journal Section Makaleler
Authors

Hasan Hüseyin Taylan

Furkan Aydın

Murat Topal

Publication Date June 30, 2017
Submission Date April 14, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Taylan, H. H., Aydın, F., & Topal, M. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorba Olma Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Sakarya İli Örneği. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 4(1), 41-59.