The aim of this study was to investigate the
cyberbullying situation of middle school students who were studying in Sakarya.
Sample of the study was 412 students that 165 of whom were private and 247 of
whom were studying at the state school in Sakarya city Centre. The data was gathered
by Cyberbullying Scale which developed by Arıcak, Kınay and Tanrıkulu (2012)
consisting of 24 items and personal information form. According to the findings,
playing online-offline games, messaging-sms-messenger-whatsapp usage, social
media usage, film-series-video watching and downloading affect the situation of
cyberbullying in terms of digital media usage purposes. It had also been found
that the use of computers and smartphones, the use of social media, the use of Facebook
and Twitter had affected students' cyberbullying situations. The research
findings support the argument that cyberbullying incidents occur mostly in
social sharing sites in the literature.
Bu çalışmanın amacı Sakarya il merkezinde öğrenim görmekte olan ortaokul öğrencilerinin sanal zorba olma durumlarının incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi Sakarya il merkezinde 165’i özel ve 247’si devlet okulunda öğrenim görmekte olan toplam 412 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 24 maddeden oluşan Arıcak, Kınay ve Tanrıkulu (2012) tarafından geliştirilen Siber Zorbalık Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre dijital medya kullanım amaçları açısından çevrimiçi/çevrim dışı oyun oynama, mesajlaşma-sms-messenger-whatsapp kullanım, sosyal medya kullanım, dizi, film, video izleme ve yükleme amaçlı medya kullanımı sanal zorba olma durumlarını etkilemektedir. Ayrıca bilgisayar ve akıllı telefon kullanımı, sosyal medya kullanımı, facebook ve twitter kullanımının öğrencilerin sanal zorba olma durumlarını etkilediği görülmüştür. Araştırma bulguları literatürde sanal zorbalık olaylarının en çok sosyal paylaşım sitelerinde gerçekleştiği savını desteklemektedir.
Subjects | Computer Software |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | April 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 |