Bu çalışmada siber zorbalıkla ilişkili değişkenleri ve bu
sorunla başa çıkmada önerilen stratejileri tespit etmek amacıyla bir alanyazın taraması
gerçekleştirilmiştir. Alanyazın taraması 2010-2017 yılları arasında sınırlandırılarak
güncel bilgilere erişim hedeflenmiştir. Web of Science veritabanı ve ulaşılan makalelerin
referans listelerinin incelenmesi sonucunda çalışmanın kapsamına uygun 55 makale
belirlenmiş ve analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda siber zorbalıkla ilişkili
faktörler olarak son yıllarda yapılan çalışmalarda cinsiyet, gizlilik hissi, ahlaki
çözülme, geleneksel zorbalık, internet kullanım sıklığı, ailesel ilişkiler, siber
mağduriyet, empati ve algılanan sosyal destek değişkenleri öne çıkmaktadır. Çalışmalar
siber zorbalık ile başa çıkmada ise empati tabanlı müdahaleler, öfke kontrolü, siber
zorbalık müdahale programları, medya kullanım eğitimi, okul içi müdahaleler ve aile
içi müdahaleler ile ilgili çözüm önerileri sunmaktadır.
In
this study, a literature review was conducted in order to determine the
variables related to cyberbullying and the strategies proposed to cope with
this problem. The review of the literature was limited between 2010 and 2017 in
order to access up-to-date information. As a result of examining Web of Science
database and the reference lists of the articles reached, 55 articles that fit
the scope of the study have been identidfied and analyzed. Results revealed
that gender, anonymity, moral disengagement, traditional bullying, frequency of
internet use, family relations, cyber victimization, empathy and perceived
social support were found to be factors related to cyberbullying. Studies
suggest empathy-based interventions, anger management, cyberbullying
intervention programs, media literacy, in-school interventions and family
interventions when coping with cyberbullying.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | November 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |