Cyber
bullying has emerged as a new form of bullying occurs in the online
communication spaces through the use of digital technologies and internet.
Adolescents highly use the digital technologies and internet. In this study, it
is aimed to examine the relations of some variables with cyber bullying and
cyber victimization among adolescents and define the experiences of adolescents
about cyber bullying. Sample of the study consists 895 adolescents aged 14-17
(450 female, 445 male) who are chosen by the method of simple random. General
Information Form -which is designed for determining the demographic
information, internet usage characteristics and experiences about cyber
bullying-and The Revised Cyber Bullying Inventory were used as data collection
tools. The research findings show that cyber bullying and victimization differs
based on gender, socioeconomic status, and internet usage characteristics.
Cyber bullying also differs based on age. It is revealed that adolescents
usually share their experiences about cyber bullying with friends, experience
cyber bullying in the extrascholastic environments, respond to the cyber
bullying by ignoring or doing the same and feel upset when they are cyber
bullied. The study results were discussed within the scope of the literature
and advices were given.
Siber
zorbalık, dijital teknolojiler ve internet aracılığıyla çevrimiçi iletişim
ortamlarında zorbalığın yeni yüzü olarak ortaya çıkmıştır. Ergenler ise bu
dijital teknolojileri ve interneti yoğun olarak kullanmaktadır. Bu çalışmada
ergenler arasında görülen siber zorbalık ve mağduriyetin çeşitli değişkenler
açısından incelenmesi ve siber zorbalık ve mağduriyet yaşantılarına ilişkin
deneyimlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini basit
rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 14-17 yaş arası 895 ergen (450 kız, 445
erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; demografik bilgileri,
internet kullanım özelliklerini ve deneyimleri belirlemek amacıyla oluşturulan
Genel Bilgi Formu ve Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda siber zorbalığın ve mağduriyetin cinsiyete, sosyoekonomik
düzeye ve internet kullanım özelliklerine göre anlamlı farklılık gösterdiği
görülmüştür. Ergenlerin siber zorbalık yaşantılarını çoğunlukla arkadaşlarıyla
paylaştıkları, siber zorbalığı en çok okul dışı ortamlarda yaşadıkları, siber
mağduriyet yaşadıklarında yok sayarak ya da aynısını yaparak karşılık
verdikleri ve siber mağduriyet yaşadıklarında çoğunlukla üzgün hissettikleri araştırma
sonucunda ortaya konmuştur. Sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | February 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |