Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının akıllı telefona yönelik metaforik algılarının belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 184 öğretmen adayı (57 erkek; 127 kadın) oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın verileri, öğretmen adaylarının “Akıllı telefon …… ya benzer/gibidir; çünkü …” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Araştırma kapsamında belirlenen metaforlara yönelik öğrenci görüşleri arasında öne çıkan görüşler ise doğrudan alıntılama yoluyla paylaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre; öğretmen adaylarının %81’i akıllı telefona yönelik olarak olumlu bir tutuma sahipken %19’u olumsuz bir tutuma sahiptir. Öğretmen adaylarının %48.3’ünün akıllı telefonun kendilerinde bağımlılık yarattığı görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının %16’sı akıllı telefonun algılanan kullanım kolaylığı yönünde %17’si ise akıllı telefonun algılanan faydaları yönünde görüş bildirmişlerdir. Ek olarak öğretmen adaylarının sadece %10.8’nin bilinçli kullanım kategorisinde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Son olarak, akıllı telefona yönelik öğretmen adaylarının metaforik algılarının; niyet (olumlu-olumsuz tutum), algılanan kullanım kolaylığı, algılanan fayda, akıllı telefon bağımlılığı ve bilinçli kullanım kategorileri olmak üzere birbiriyle ilişkili beş farklı temada birleştiği görülmüştür. Dolayısıyla bu çalışma sonucunda ulaşılan bulguların büyük oranda Davis ve Ark. (1989) geliştirmiş oldukları Teknoloji Kabul Modeli (TAM) alt boyutlarını desteklediği ifade edilebilir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve birtakım önerilerde bulunulmuştur.
The main
purpose of this study is to determine the metaphoric perceptions of prospective
teachers towards smart phones. 184 pre-service teachers (57 males; 127 females)
were included in the study. In the study, phenomenological design was used. And
data were analyzed by content analysis technique. Pre-service teachers were
asked to complete the sentences such as “Smart phone is like…; Because…“.
Findings are presented with tables and direct quotations. At the end of the
research; while 81% of pre-service teachers have a positive attitude towards
smartphones, 19% have a negative attitude. It was found that 48.3% of the
pre-service teachers thought that the smartphone was addictive. Also 16% of the
prospective teachers stated that the smartphone's perceived ease of use and 17%
expressed the perceived usefulness of the smartphone. In addition, it was
determined that only 10.8% of the pre-service teachers reported their opinions
in the conscious use category. Finally, the metaphorical perceptions of
prospective teachers towards the smartphone; intention (positive-negative
attitude), perceived ease of use, perceived benefit, smartphone addiction and
conscious use are collected in five different categories. Consequently, it can
be stated that the findings obtained in this study largely support the
subscales of Technology Acceptance Model (TAM) developed by Davis et al.
(1989). The results of the study were discussed within the framework of the
literature and some suggestions were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | October 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |