In Turkey, in the early 1980s, economic, political and social adjustments led to significant differences in the lifestyles and consumption of religious people. With these changes, religious groups have more ownership in politics and public spheres. New areas have been opened for these segments, who have started to see in the public sphere and whose welfare level has gradually increased. The emergence of conservative magazines, the opening of hotels suitable for Islamic ceremonies, and the new visibility in Hajj and Umrah organizations are aimed at appealing to this social segment. Religious segments have started to become more intimate with the society of the society that the capitalist system has brought. This has developed a new capital which we call green capital in Turkey. However, there is a serious collection here. On the one hand, concepts such as non-alcoholic, halal, and hijab that have an important place in religion are used to encourage the consumption of religious segments, while trying to combine concepts such as luxury, pleasure and showing off, which are the values of the other segment of society. This situation turns into a religious commodity and empties it. In other words, the emergence of Islamic fashion and Islamic hotels in the consumer society harms the religion of Islam the most.
Luxury Islam Vanity Consumption Green Capital Islamic Fashion
Türkiye’de 1980’li yıllarda başlayan ekonomik, siyasal ve sosyal dönüşümler dindar kesimlerin yaşam tarzlarında ve tüketim alışkanlıklarında belirgin farklıklara yol açmıştır. Bu değişimlerle birlikte dindar kesimler siyaset ve kamusal alanda daha fazla görülmüştür. Kamusal alanda görülmeye başlayan ve yavaş yavaş refah seviyeleri artan bu kesimlere için yeni alanlar açılmıştır. Tekbir giyim ve muhafazakâr dergilerin ortaya çıkması, İslami prosedürlere uygun otellerin açılması ve hac ve umre organizasyonlarında yeni firmaların görünür olması bu toplumsal kesime hitap etmek amaçlı ortaya çıkmıştır. Dindar kesimler kapitalist sistemin getirmiş olduğu tüketim toplumuyla artık daha içli dışlı olmaya başlamıştır. Bu da Türkiye’de yeşil sermaye dediğimiz yeni bir sermaye türünü geliştirmiştir. Fakat burada ciddi bir çelişki bulunmaktadır. Bir taraftan dindar kesimler tüketime teşvik etmek amaçlı alkolsüz, helal, tesettür gibi dinde önemli yeri olan kavramlar kullanılmakta, diğer taraftan tüketim toplumunun değerleri olan lüks, haz, gösteriş gibi kavramlar birleştirilmeye çalışılmaktadır. Bu durum dini bir metaya dönüşmekte ve içini boşaltmaktadır. Yani tüketim toplumunda İslami moda ve İslami otellerin ortaya çıkması en çok İslam dinine zarar vermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | April 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |