Eğitim hakkı hem ulusal hem de uluslararası düzeyde son yıllarda ana
günden konularından birisi olmayı başardı.
Uluslararası insan hakları belgeleri, eğitimi temel bir insan hakkı
olarak tanımlarken, verilecek eğitimin de insan hakları ilke ve prensiplerine
uygun olması gerektiğini belirtmektedirler. Fakat yükseköğretimin evrensel bir
insan hakkı olup olmadığı konusunda literatürde derin görüş ayrılıkları var.
Kimisi yükseköğretimi bir insan hakkı olarak tanımlarken, başkası bunun
tartışmalı olduğunu ileri sürebilmektedir. Söz konusu tartışma sadece eğitim
hakkın tanımı ile sınırlı olmayıp doğası, kapsamı ve niteliğiyle de
ilgilidir. Bu çalışma yükseköğretim ve
insan hakları bağlamında birkaç temel soruya cevap aramaya çalışmaktadır:
Yükseköğretim evrensel bir insan hakkı mıdır? Hak-temelli bir yükseköğretim
nasıl olmalıdır? Üniversitede akademik özgürlük ve kurumsal özerklik bu
tartışmanın neresinde yer almaktadır? Bu çalışmanın ulaştığı veriler dikkate
alındığında, akademik özgürlüğün üniversitelerde önemsendiği fakat yeterince
tartışılmadığı, çalışılmadığı ve öncelenmediği açıkça görülecektir. Bu kısa
çalışma, söz konusu sorunların aşılması için bir takım öneriler sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | 2015 yılı 2. sayı |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2015 |
Acceptance Date | May 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 2 |