SOSYAL MEDYANIN SINIRLARINI ZORLAMAK: GAZZE’NİN KARNAVALESK TEMSİLİ
Year 2024,
Issue: ÖZEL SAYI 2 (GAZZE), 535 - 561, 10.05.2024
Osman Ülker
Abstract
Bu makalede, Filistin’in Gazze Şeridi’nde yaşanan olayların sosyal medya aracılığıyla nasıl temsil edildiğini ve bu temsilin ne şekilde karnavalesk bir dil kullanarak sınırları zorladığını incelenecektir. Geleneksel medyanın objektif olamaması ve belirli bir bakış açısına saplanması Gazze’de yaşananların sosyal medya üzerinden daha çok takip edilmesine yol açmıştır. Fakat sosyal medyanın kendi içinde barındırdığı tehlikeler, yaşananların aktarılmasında başka endişeleri ortaya çıkarmaktadır. Çalışmada sosyal medya dilinin Gazze’de yaşananları nasıl aktardığı Bahktin’in karnavalesk kavramından hareketle çözümlenecektir. Karnavalesk nitelikleri olan Tepetaklak Dünya, Karnaval Gülüşü, Pazar Meydanı Dili, Grotesk İmge’yi içerdiğini düşündüğümüz X paylaşımları göstergebilimsel açıdan analiz edilecektir. Çalışmanın sonunda sosyal medyaya hakim olan karnavalesk havanın Gazze olaylarını aktarmada ortaya çıkardığı problemler genel bir değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Sonuç olarak sosyal medyanın, bilgi akışının çeşitlenmesinde ve toplumsal olayların daha geniş bir perspektiften anlaşılmasında kritik bir rol oynadığı, bununla birlikte sahip olduğu karnaval havasının olayların ciddiyetini hafiflettiği iddia edilmektedir.
Ethical Statement
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
References
- Abell, J., ve Myers, G. (2008). Analyzing Research Interviews. In R. Wodak & M. Krzyżanowski (Eds.), Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences (pp. 145-161). New York: Macmillan.
- Andersen, J., & Sandberg, S. (2018). Islamic state propaganda: Between social movement framing and subcultural provocation. Terrorism and Political Violence, 32(7), 1506-1526.
- Bakhtin, M. M. (2019). Rabelais ve Dünyası (Ç. Öztek, Çev.). İtanbul: Ayrıntı Yayınları
- Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination (C. Emerson & M. Holquist, Trans.). Austin: University of Texas Press.
- Brandist, C. (2011). Bakhtin ve Çevresi. Felsefe, Kültür ve Politika (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Campbell, E. (2011). The cultural politics of justice: Bakhtin, stand-up comedy and post-9/11 securitization. Theoretical Criminology, 15(2), 159-177
- Castells, M. (2013). Communication power. Oxford: Oxford University Press.
- Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Castells, M. (2013). Communication power. Oxford: Oxford University Press.
- Chomsky, N. (2002). Medya Gerçeği (O. Akınhay & A. Yılmaz, Çev.). Everest Yayınları.
- Chomsky, N., & Herman, E. S. (2021). Rızanın İmalatı (E. Abadoğlu, Çev.). İstanbul: Bgst Yayınları.
- Dijk, T. (1985). Discourse and Communication: New Approaches to the Analysis of Mass Media Discourse and Communication. Berlin, New York: De Gruyter.
- Fuadi, A. (2020). Social media power for protest in Indonesia: The Yogyakarta’s #gejayanmemanggil case study. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 4(3), 541.
- Fuchs, C. (2014). Social media: A Critical Introduction. London: Sage Pub.
- Global Overview. (2023, October 19). Digital 2023 Report. Global Digital Insights. https://datareportal.com/reports/digital-2023-october-global-statshot
- Grinberg, N., Joseph, K., Friedland, L., Swire‐Thompson, B., & Lazer, D. (2019). Fake news on Twitter during the 2016 U.S. presidential election. Science, 363(6425), 374-378.
- Harlow, S., & Kilgo, D. (2021). Protest news and Facebook engagement: How the hierarchy of social struggle is rebuilt on social media. Journalism & Mass Communication Quarterly, 98(3), 665-691.
- İsrail’in Gazze’ye saldırılarında ölen Filistinlilerin sayısı 20 bin 57’ye yükseldi. (2023, December 22). https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-gazzeye-saldirilarinda-olen-filistinlilerin-sayisi-20-bin-57ye-yukseldi/3089527
- Jost, J., Barberá, P., Bonneau, R., Langer, M., Metzger, M., Nagler, J., … Tucker, J. (2018). How social media facilitates political protest: Information, motivation, and social networks. Political Psychology, 39(S1), 85-118.
- Kıpçak, N. S. (2016). Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri ile Twitter. (Yayınlanmamış Master Tezi). Marmara Üniversitesi.
- Kırık, A. M., & Özkoçak. (2023). Medya ve İletişim Bağlamında Yapay Zekâ Tarihi ve Teknolojisi: Chatgpt ve Deepfake ile Gelen Dijital Dönüşüm. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (58), 73-98.
- Klimburg, A. (2018). The Darkening Web: The War For Cyberspace. New York: Penguin Press.
- Kubin, E., & Sikorski, C. (2021). The role of (social) media in political polarization: A systematic review. Annals of the International Communication Association, 45(3), 188-206.
- Larchet, J.-C. (2019). The New Media Epidemic: The Undermining of Society, Family, and Our Own Soul. Holy Trinity Publications.
- Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları. İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
- Manovich, L. (2010). Medya Nasıl Yeni Medya Oldu? In D. Crowley & P. Heyer (Eds.), İletişim Tarihi Teknoloji, Kültür, Toplum (pp. 467-471). Ankara: Phoenix.
- Murthy, D. (2012). Towards a sociological understanding of social media: Theorizing Twitter. Sociology, 46(6), 1059-1073.
- Murthy, D. (2018). Introduction to social media, activism, and organizations. Social Media + Society, 4(1), 205630511775071.
- Noad, B., & Barton, G. (2018). Emotion resonance and divergence: A semiotic analysis of music and sound in “the lost thing” an animated short film and “elizabeth” a film trailer. Social Semiotics, 30(2), 206-224.
- Pennycook, G., McPhetres, J., Zhang, Y., Lu, J., & Rand, D. (2020). Fighting COVID-19 misinformation on social media: Experimental evidence for a scalable accuracy-nudge intervention. Psychological Science, 31(7), 770-780.
- Poster, M. (2018). The Second Media Age. John Wiley & Sons.
- Roberts, D. D. (2021). Totalitarizm (Y. Öner, Çev.). İstanbul: Liberus Kitap.
- Rogers, E. M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. Free Press: London.
- Safdar, A. (2023, November 23). As Israel pounds Gaza, BBC journalists accuse broadcaster of bias. Al Jazeera. https://www.aljazeera.com/news/2023/11/23/as-israel-pounds-gaza-bbc-journalists-accuse-broadcaster-of-bias
- Seargeant, P., & Tagg, C. (Eds.). (2014). The Language of Social Media. London: Palgrave Macmillan.
- Türkiye Cumhuriyeti İletişim Başkanlığı. (2020). Sosyal Medya Kullanım Klavuzu. Ankara.
- Stabile, B., Purohit, H., & Hattery, A. (2020). Social media campaigns addressing gender-based violence: Policy entrepreneurship and advocacy networks. Sexuality Gender & Policy, 3(2), 122-133.
- Tarhan, M. (2023, November 30). Etik Gazetecilik Ağı kurucusu White, Batı medyasının Gazze’de İsrail yanlısı tutumunu eleştirdi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/etik-gazetecilik-agi-kurucusu-white-bati-medyasinin-gazzede-israil-yanlisi-tutumunu-elestirdi/3068834
- Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Dost Kitabevi.
- Torop, P. (2017). Semiotics of cultural history. Sign Systems Studies, 45(3/4), 317-334.
- Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu. Epsilon Yayincilik Ltd. Sti.
- Vigmo, S., & Lantz-Andersson, A. (2014). Language in the wild—living the carnival in social media. Social Sciences, 3(4), 871-892.
- Wodak, R., & Krzyżanowski, M. (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York: Macmillan.
- Wolfsfeld, G., Segev, E., & Sheafer, T. (2013). Social media and the Arab spring. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 115-137.
- Yakin, H., & Totu, A. (2014). The semiotic perspectives of Peirce and Saussure: A brief comparative study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 4-8.
Pushing the Boundaries of Social Media: The Carnivalesque Representation of Gaza
Year 2024,
Issue: ÖZEL SAYI 2 (GAZZE), 535 - 561, 10.05.2024
Osman Ülker
Abstract
This article examines how the events in the Gaza Strip of Palestine are represented through social media and how this representation pushes boundaries through the use of a carnivalesque language. The lack of objectivity in traditional media and its adherence to a specific perspective have led to increased tracking of Gaza events through social media. However, the dangers inherent in social media raise other concerns in the portrayal of these events. In this study, the language of social media in conveying the events in Gaza will be analyzed by drawing on Bakhtin's carnivalesque concept. Twitter posts that are believed to contain carnivalesque qualities such as Upside-Down World, Carnival Laughter, Market Square Language, and Grotesque Image will be semiotically analyzed. At the end of the study, the problems posed by the carnivalesque atmosphere dominant in social media in conveying the Gaza events will be subjected to a general evaluation. Ultimately, it is argued that while social media plays a critical role in diversifying information flow and understanding societal events from a broader perspective, the carnivalesque atmosphere it possesses simultaneously diminishes the seriousness of the events.
References
- Abell, J., ve Myers, G. (2008). Analyzing Research Interviews. In R. Wodak & M. Krzyżanowski (Eds.), Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences (pp. 145-161). New York: Macmillan.
- Andersen, J., & Sandberg, S. (2018). Islamic state propaganda: Between social movement framing and subcultural provocation. Terrorism and Political Violence, 32(7), 1506-1526.
- Bakhtin, M. M. (2019). Rabelais ve Dünyası (Ç. Öztek, Çev.). İtanbul: Ayrıntı Yayınları
- Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination (C. Emerson & M. Holquist, Trans.). Austin: University of Texas Press.
- Brandist, C. (2011). Bakhtin ve Çevresi. Felsefe, Kültür ve Politika (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Campbell, E. (2011). The cultural politics of justice: Bakhtin, stand-up comedy and post-9/11 securitization. Theoretical Criminology, 15(2), 159-177
- Castells, M. (2013). Communication power. Oxford: Oxford University Press.
- Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Castells, M. (2013). Communication power. Oxford: Oxford University Press.
- Chomsky, N. (2002). Medya Gerçeği (O. Akınhay & A. Yılmaz, Çev.). Everest Yayınları.
- Chomsky, N., & Herman, E. S. (2021). Rızanın İmalatı (E. Abadoğlu, Çev.). İstanbul: Bgst Yayınları.
- Dijk, T. (1985). Discourse and Communication: New Approaches to the Analysis of Mass Media Discourse and Communication. Berlin, New York: De Gruyter.
- Fuadi, A. (2020). Social media power for protest in Indonesia: The Yogyakarta’s #gejayanmemanggil case study. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 4(3), 541.
- Fuchs, C. (2014). Social media: A Critical Introduction. London: Sage Pub.
- Global Overview. (2023, October 19). Digital 2023 Report. Global Digital Insights. https://datareportal.com/reports/digital-2023-october-global-statshot
- Grinberg, N., Joseph, K., Friedland, L., Swire‐Thompson, B., & Lazer, D. (2019). Fake news on Twitter during the 2016 U.S. presidential election. Science, 363(6425), 374-378.
- Harlow, S., & Kilgo, D. (2021). Protest news and Facebook engagement: How the hierarchy of social struggle is rebuilt on social media. Journalism & Mass Communication Quarterly, 98(3), 665-691.
- İsrail’in Gazze’ye saldırılarında ölen Filistinlilerin sayısı 20 bin 57’ye yükseldi. (2023, December 22). https://www.aa.com.tr/tr/dunya/israilin-gazzeye-saldirilarinda-olen-filistinlilerin-sayisi-20-bin-57ye-yukseldi/3089527
- Jost, J., Barberá, P., Bonneau, R., Langer, M., Metzger, M., Nagler, J., … Tucker, J. (2018). How social media facilitates political protest: Information, motivation, and social networks. Political Psychology, 39(S1), 85-118.
- Kıpçak, N. S. (2016). Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri ile Twitter. (Yayınlanmamış Master Tezi). Marmara Üniversitesi.
- Kırık, A. M., & Özkoçak. (2023). Medya ve İletişim Bağlamında Yapay Zekâ Tarihi ve Teknolojisi: Chatgpt ve Deepfake ile Gelen Dijital Dönüşüm. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, (58), 73-98.
- Klimburg, A. (2018). The Darkening Web: The War For Cyberspace. New York: Penguin Press.
- Kubin, E., & Sikorski, C. (2021). The role of (social) media in political polarization: A systematic review. Annals of the International Communication Association, 45(3), 188-206.
- Larchet, J.-C. (2019). The New Media Epidemic: The Undermining of Society, Family, and Our Own Soul. Holy Trinity Publications.
- Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları. İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
- Manovich, L. (2010). Medya Nasıl Yeni Medya Oldu? In D. Crowley & P. Heyer (Eds.), İletişim Tarihi Teknoloji, Kültür, Toplum (pp. 467-471). Ankara: Phoenix.
- Murthy, D. (2012). Towards a sociological understanding of social media: Theorizing Twitter. Sociology, 46(6), 1059-1073.
- Murthy, D. (2018). Introduction to social media, activism, and organizations. Social Media + Society, 4(1), 205630511775071.
- Noad, B., & Barton, G. (2018). Emotion resonance and divergence: A semiotic analysis of music and sound in “the lost thing” an animated short film and “elizabeth” a film trailer. Social Semiotics, 30(2), 206-224.
- Pennycook, G., McPhetres, J., Zhang, Y., Lu, J., & Rand, D. (2020). Fighting COVID-19 misinformation on social media: Experimental evidence for a scalable accuracy-nudge intervention. Psychological Science, 31(7), 770-780.
- Poster, M. (2018). The Second Media Age. John Wiley & Sons.
- Roberts, D. D. (2021). Totalitarizm (Y. Öner, Çev.). İstanbul: Liberus Kitap.
- Rogers, E. M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. Free Press: London.
- Safdar, A. (2023, November 23). As Israel pounds Gaza, BBC journalists accuse broadcaster of bias. Al Jazeera. https://www.aljazeera.com/news/2023/11/23/as-israel-pounds-gaza-bbc-journalists-accuse-broadcaster-of-bias
- Seargeant, P., & Tagg, C. (Eds.). (2014). The Language of Social Media. London: Palgrave Macmillan.
- Türkiye Cumhuriyeti İletişim Başkanlığı. (2020). Sosyal Medya Kullanım Klavuzu. Ankara.
- Stabile, B., Purohit, H., & Hattery, A. (2020). Social media campaigns addressing gender-based violence: Policy entrepreneurship and advocacy networks. Sexuality Gender & Policy, 3(2), 122-133.
- Tarhan, M. (2023, November 30). Etik Gazetecilik Ağı kurucusu White, Batı medyasının Gazze’de İsrail yanlısı tutumunu eleştirdi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/etik-gazetecilik-agi-kurucusu-white-bati-medyasinin-gazzede-israil-yanlisi-tutumunu-elestirdi/3068834
- Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Dost Kitabevi.
- Torop, P. (2017). Semiotics of cultural history. Sign Systems Studies, 45(3/4), 317-334.
- Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu. Epsilon Yayincilik Ltd. Sti.
- Vigmo, S., & Lantz-Andersson, A. (2014). Language in the wild—living the carnival in social media. Social Sciences, 3(4), 871-892.
- Wodak, R., & Krzyżanowski, M. (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York: Macmillan.
- Wolfsfeld, G., Segev, E., & Sheafer, T. (2013). Social media and the Arab spring. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 115-137.
- Yakin, H., & Totu, A. (2014). The semiotic perspectives of Peirce and Saussure: A brief comparative study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 4-8.