Recently, the sustainabilty of rapidly developing organic agriculture and food products sector in many countries depends largerly on the demand of consumers. This study examines the consumers’ behaviour for organic agriculture and food products in the European Union (EU) and Turkey. The main data contain various related studies conducted in European countries and Turkey. This study reviews this field studies and synthesis them to reach general conclusions. While organic food products have been consumed regularly by most European consumers, the consumption of organic products in Turkey has generally been unsteady and low. The studies conducted in some selected provinces in Turkey showed that one of the main reasons for the low consumption level of organic food products was high price and the lack of information provided by marketing companies and low level of knowledge owned by the consumers. Sustainability and availability of organic food products in the domestic organic market are critically important to increase consumers’ demand for organic agriculture and food products in Turkey. Thus, the organic producers and marketing companies should adopt more consumer focused marketing approaches and monitor the developments in the world organic markets to be sustainable in the organic sector.
Son yıllarda birçok ülkede hızla gelişen organik tarım ve gıda ürünleri sektörünün sürdürülebilirliği, büyük ölçüde tüketici talebine bağlıdır. Bu derleme çalışmasının amacı, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ve Türkiye’deki tüketicilerin organik tarım ve gıda ürünlerine karşı tutum ve davranışlarını belirlemektir. Çalışmanın ana materyalini, yurtiçi ve yurtdışında yapılmış çeşitli araştırmalar oluşturmaktadır. Çalışmada, söz konusu araştırma sonuçlarından hareketle elde edilen çıkarımlar derlenmiştir. Bu çıkarımlar, organik tarım ve gıda ürünlerinin AB ülkelerinde düzenli bir şekilde tüketildiğini, Türkiye’de ise tüketimin düzensiz ve düşük seviyede olduğunu göstermektedir. Türkiye’nin belirli illerinde yapılan araştırma sonuçlarına göre, organik tarım ve gıda ürünü tüketiminin düşük olmasının nedenleri arasında fiyatların yüksekliği ve bilgi yetersizliği gelmektedir. Organik tarım ve gıda ürünlerine yönelik talebin artırılması, üretimin sürdürülebilir olması bakımından önemlidir. Bu nedenle, sektörde varlıklarını devam ettirmek ve dünyadaki gelişimi takip etmek isteyen organik üreticilerin, tüketici odaklı pazarlama anlayışına yönelmeleri gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 30 Issue: 2 |