Research Article
BibTex RIS Cite

Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum

Year 2021, Volume: 36 Issue: 3, 433 - 445, 12.10.2021
https://doi.org/10.7161/omuanajas.927060

Abstract

In this study a survey was made for determining honey consumption habits and honey marketing problems between1-31 March 2010. In the consumers based research data were collected from (105 consumers) criterias when buying honey, different kinds and health benefits of honey in Erzurum. According the assesments of results; it was found that 46.66% of consumers consumed 5 kg of honey per capita per annum and taken into consideration using honey every day. It was determined that the product quality and floral source of honey were more important than price, brand name, region, flavour and colour for consumers. Most of the consumers (60.95%) prefered cenrifugal honey in this study. According to the survey findings, the brand did not have an important effect on consumers’ honey consumption and purchasing habits. This result revealed that there was a negative situation about production and marketing of honey in Erzurum.

References

  • 1) Anonim, 2004. T.C Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı. II. Tarım Şurası, Hayvan, Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Sağlığı, Ankara, 35-42 s.
  • 2) Anonim, 2019. Türkiye İstatistik Kurumu, Hayvancılık İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/hayvancilikapp/hayvancilik.zul (19.03.2021).
  • 3)Arvanitoyannis, I., Krystallis, K., 2006, An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania, International Journal of Food Science and Technology, p; 164–1176.
  • 4)Baki, F., Saner, G., Adanacıoğlu, H., Güler, D., 2017, IV. IBANESS Congress Series – Russe / Bulgaria, Kongresi bildiriler kitabı, s.785. Bulgaristan.
  • 5) FAO, 2008. Statistical Databases/Agriculture, FAOSTAT, www.fao.org (19/03/2021).
  • 6) Fıratlı, Ç., Gençer H.V., 1994. Dünya arıcılığı ve Türkiye'nin yeri, Türkiye II. Tek. Arıcılık Kong. (8-9 Şubat 1994), Ankara.
  • 7) Fıratlı, Ç., Genç F., Karacaoğlu M., Gençer H.V. 2000. “Türkiye Arıcılığının Karşılaştırmalı Analizi Sorunlar – Öneriler” TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Türkiye Ziraat Mühendisleri Birliği. V. Teknik Kongresi, 811-826 s.
  • 8) Kaftanoğlu, O., Kumova U., Yeninar, H., 1992. Varroa mücadelesinde son gelişmeler. Doğu Anadolu Bölgesi I. Arıcılık Semineri, 127-137 s, Erzurum.
  • 9) Kumova, U., Korkmaz, A., 2000. Arı Ürünleri Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu. 28-30 Eylül 1999. Kemaliye/Erzincan.
  • 10) Kumova, U., 2001. Varroa jacobsoni kontrolünde ülkemizde kullanılan bazı ilaçların etkinliğinin araştırılması. Türk. J. Vet. Anim. Sci., 25:597-602.
  • 11) Roman, A., Pleban, E,P., Kozak, M., 2013, Factors Influencıng Consumer Behavıor Relatıng To The Purchasıng Of Honey Part 1. The Buyıng Process And The Level Of Consumptıon, DOI: 10.2478/jas-2013-0026J. APIC. SCI. Vol. 57 No. 2
  • 12) Saner, G., Yücel, B., Yercan, M., Karaturhan, B., Engindeniz, S., Çukur, F., Kösoğlu, M., 2011. “Organik ve Konvansiyonel Bal Üretiminin Teknik Ve Ekonomik Yönden Geliştirilmesi Ve Alternatif Pazar Olanaklarının Saptanması Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Kemalpaşa ilçesi Örneği, Gıda tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü (TEPGE) Yayınları, Yayın No: 195, Ankara.
  • 13) Sayılı, M., 2013. Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 13 (1): 16-22, Bursa. Yıldız, N., Bircan H., 1994. Araştırma ve Deneme Metotları. Atatürk Üniversitesi, 266 s, Erzurum.
Year 2021, Volume: 36 Issue: 3, 433 - 445, 12.10.2021
https://doi.org/10.7161/omuanajas.927060

Abstract

References

  • 1) Anonim, 2004. T.C Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı. II. Tarım Şurası, Hayvan, Su Ürünleri Yetiştiriciliği ve Sağlığı, Ankara, 35-42 s.
  • 2) Anonim, 2019. Türkiye İstatistik Kurumu, Hayvancılık İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/hayvancilikapp/hayvancilik.zul (19.03.2021).
  • 3)Arvanitoyannis, I., Krystallis, K., 2006, An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania, International Journal of Food Science and Technology, p; 164–1176.
  • 4)Baki, F., Saner, G., Adanacıoğlu, H., Güler, D., 2017, IV. IBANESS Congress Series – Russe / Bulgaria, Kongresi bildiriler kitabı, s.785. Bulgaristan.
  • 5) FAO, 2008. Statistical Databases/Agriculture, FAOSTAT, www.fao.org (19/03/2021).
  • 6) Fıratlı, Ç., Gençer H.V., 1994. Dünya arıcılığı ve Türkiye'nin yeri, Türkiye II. Tek. Arıcılık Kong. (8-9 Şubat 1994), Ankara.
  • 7) Fıratlı, Ç., Genç F., Karacaoğlu M., Gençer H.V. 2000. “Türkiye Arıcılığının Karşılaştırmalı Analizi Sorunlar – Öneriler” TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Türkiye Ziraat Mühendisleri Birliği. V. Teknik Kongresi, 811-826 s.
  • 8) Kaftanoğlu, O., Kumova U., Yeninar, H., 1992. Varroa mücadelesinde son gelişmeler. Doğu Anadolu Bölgesi I. Arıcılık Semineri, 127-137 s, Erzurum.
  • 9) Kumova, U., Korkmaz, A., 2000. Arı Ürünleri Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu. 28-30 Eylül 1999. Kemaliye/Erzincan.
  • 10) Kumova, U., 2001. Varroa jacobsoni kontrolünde ülkemizde kullanılan bazı ilaçların etkinliğinin araştırılması. Türk. J. Vet. Anim. Sci., 25:597-602.
  • 11) Roman, A., Pleban, E,P., Kozak, M., 2013, Factors Influencıng Consumer Behavıor Relatıng To The Purchasıng Of Honey Part 1. The Buyıng Process And The Level Of Consumptıon, DOI: 10.2478/jas-2013-0026J. APIC. SCI. Vol. 57 No. 2
  • 12) Saner, G., Yücel, B., Yercan, M., Karaturhan, B., Engindeniz, S., Çukur, F., Kösoğlu, M., 2011. “Organik ve Konvansiyonel Bal Üretiminin Teknik Ve Ekonomik Yönden Geliştirilmesi Ve Alternatif Pazar Olanaklarının Saptanması Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Kemalpaşa ilçesi Örneği, Gıda tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü (TEPGE) Yayınları, Yayın No: 195, Ankara.
  • 13) Sayılı, M., 2013. Tokat İlinde Tüketicilerin Arı Ürünleri Tüketim Durumları ve Alışkanlıkları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 13 (1): 16-22, Bursa. Yıldız, N., Bircan H., 1994. Araştırma ve Deneme Metotları. Atatürk Üniversitesi, 266 s, Erzurum.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi
Authors

Dilek Kabakcı 0000-0002-3296-0394

Ahmet Dodoloğlu 0000-0002-9424-4887

Publication Date October 12, 2021
Acceptance Date October 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 36 Issue: 3

Cite

APA Kabakcı, D., & Dodoloğlu, A. (2021). Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 36(3), 433-445. https://doi.org/10.7161/omuanajas.927060
AMA Kabakcı D, Dodoloğlu A. Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum. ANAJAS. October 2021;36(3):433-445. doi:10.7161/omuanajas.927060
Chicago Kabakcı, Dilek, and Ahmet Dodoloğlu. “Honey Marketing Problems and Honey Consumption Habits in Erzurum”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 36, no. 3 (October 2021): 433-45. https://doi.org/10.7161/omuanajas.927060.
EndNote Kabakcı D, Dodoloğlu A (October 1, 2021) Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 36 3 433–445.
IEEE D. Kabakcı and A. Dodoloğlu, “Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum”, ANAJAS, vol. 36, no. 3, pp. 433–445, 2021, doi: 10.7161/omuanajas.927060.
ISNAD Kabakcı, Dilek - Dodoloğlu, Ahmet. “Honey Marketing Problems and Honey Consumption Habits in Erzurum”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 36/3 (October 2021), 433-445. https://doi.org/10.7161/omuanajas.927060.
JAMA Kabakcı D, Dodoloğlu A. Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum. ANAJAS. 2021;36:433–445.
MLA Kabakcı, Dilek and Ahmet Dodoloğlu. “Honey Marketing Problems and Honey Consumption Habits in Erzurum”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, vol. 36, no. 3, 2021, pp. 433-45, doi:10.7161/omuanajas.927060.
Vancouver Kabakcı D, Dodoloğlu A. Honey marketing problems and honey consumption habits in Erzurum. ANAJAS. 2021;36(3):433-45.
Online ISSN: 1308-8769