Araştırmanın amacı, sosyobilimsel durum temelli öğretim
yaklaşımının, fen bilimleri öğretmen adaylarının argümantasyon becerilerinin
gelişimine katkısını belirleyebilmektir.
Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen
(NİT+NİC) kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim ve öğretim yılı, HÜ
Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan, 40 deney ve
42 kontrol olmak üzere toplam 82 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş, Argümantasyon
Becerileri Belirleme (ABB) Ölçeği, nitel veri toplama araçları olarak ise öğrenci
günlükleri, odak grup görüşmesi, sınıf içi gözlem kayıtlarından
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda hem nitel hem nicel bulgulara göre özel
öğretim yöntemleri dersinin sosyobilimsel durum temelli yaklaşım uygulamalarına
dayandırılarak yürütülmesinin, mevcut
rutin öğretim uygulamalara kıyasla öğretmen adaylarının argümantasyon
becerilerini daha etkili biçimde geliştirdiği belirlenmiştir. Ayrıca deney
grubundaki öğretmen adayları argümantasyon bileşenlerine yönelik daha fazla
betimlemede bulunurken, kontrol grubu ifadeleri sınırlı kalmıştır. Öğretmen
adayları açısından sosyobilimsel durum temelli öğrenme süreci; "öğrenme
sürecindeki eylemler ve kararı etkileyen faktörler" olmak üzere iki alt
temadan oluşmaktadır. Öğrenme sürecindeki eylemler argümantasyon bileşenlerini
de içermektedir. Bireylerin sosyobilimsel konulardaki kararları ise dini
yargılar, yaş seviyesi, öğretmenin pozisyonu, alan bilgisi yetersizliği,
sınırlı çevre, ailenin bakış açısı, duygusal durum ve ekonomik faktörlerden
etkilenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Acceptance Date | April 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 37 Issue: 1 |