Bu araştırma, psikolojik danışman ve rehber öğretmen
adaylarının özel eğitimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik ile ilgili rolleri ve sorumluluklarına ilişkin
öz yeterlik algılarına kurum deneyiminin etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı son sınıf öğrencileri (n=161) oluşturmaktadır. Psikolojik
danışman adaylarının özel eğitimde psikolojik
danışma ve rehberlik ile ilgili görevlerine ilişkin öz yeterlik algılarını
belirlemek için “Rehber Öğretmen
Özel Eğitim Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ön testler, Psikolojik
Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı son
sınıf öğrencilerinin alanda uygulama yapacakları “Kurum Deneyimi” dersini
almadan önce, son testler ise dönem sonunda uygulanmıştır. Psikolojik
Danışmanlık ve Rehberlik lisans eğitim müfredatının son döneminde yer alan
“Kurum Deneyimi” dersinin psikolojik
danışman adaylarının özel
eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik ile ilgili görevlerine ilişkin öz
yeterlik algıları üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla İlişkili
Örneklemler İçin T Testi yapılmıştır. Bunun sonucunda psikolojik danışman
adaylarının kurum deneyimi sonrasında özel
eğitimde psikolojik danışmanlık ve rehberlik ile ilgili görevlerine ilişkin öz yeterlik algılarının anlamlı düzeyde
arttığı (p < 0.5) belirlenmiştir. Psikolojik danışman adaylarının kurum
deneyimi hakkında görüşlerini belirlemeye yönelik sorulara verdikleri cevaplar
ise dikkat çekicidir. Psikolojik danışman adaylarının sadece %3,72’sinin özel
eğitim okullarında kurum deneyimi aldıkları, %17,39’unun kurum deneyimini
yeterli bulduğu, %21,73’ünün kurum deneyiminde özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini
uyguladıkları ve %15,52’sinin kendisini özel eğitimde rehberlik hizmetlerine ilişkin yeterli bulduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın
ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Acceptance Date | March 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 37 Issue: 1 |