Bu çalışmada, Psikolojik Danışma ve Rehberlik programını seçmiş
olan öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimini desteklemek amacıyla beş
oturumluk bir program hazırlanmıştır. Program hazırlanırken alanyazın
incelemesi sonucu öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimlerinin desteklenmesi
için en fazla gereksinim duydukları çalışma alanları (iletişim, kendini tanıma,
problem çözme, özgüven ve hayır diyebilme) belirlenmiştir. Geliştirilen program
Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans 4. sınıfa devam eden ve her oturumda
lider olarak görev alacak gruba araştırmacılar tarafından uygulanmıştır.Böylelikle
öğrencilere program tanıtılmış, programda lider olarak görev alan öğretim
üyelerini gözlemlemeleri sağlanmış, uygulamada lider olarak görev alırken
dikkat etmeleri gereken konular hakkında bilgiler verilmiştir. Eğitimin
ardından program, Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans son sınıf öğrencileri
tarafından,Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans 1. Sınıf öğrencilerine
uygulanmıştır. Araştırmanın verileri Kocaeli Üniversitesi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans Programında öğrenim gören 40 birinci
sınıf öğrencisinden (33 kadın, 7 erkek) toplanmıştır. Çalışma kapsamında
uygulanan programın etkililiğine ilişkin ipucu elde etmek için program öncesi
ve sonrası öğrencilerin; iletişim, özyeterlik, problem çözme ve empati
becerileri ölçülmüş, öntest ve sontest puan ortalamaları arasındaki farkların
ortaya konması için ortalama puanlar karşılaştırılmıştır. Nitel veriler, içerik
analizi yaklaşımına göre analiz edilmiştir. Katılımcıların, genel özyeterlik, empatik
beceriler ve problem çözme becerisi öntest ve sontest puan ortalamaları
arasında, sontest lehine manidar bir fark bulunmuştur. İletişim becerileri
puanları öntest ve sontest puan ortalamaları arasında manidar bir fark
bulunmamıştır. Nitel verilerin sonucuna göre de katılımcılar program ve
kazanımları hakkında çoğunlukla olumlu görüşler belirtmiştir. Çalışmaya katılan
grubun programdan fayda sağladığı, kişisel ve mesleki gelişim bağlamında
programın etkili olduğuna ilişkin sonuçlar elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 1 |