Bu
çalışmada öğretmen adaylarının uzamsal yetenekleri öğrenim gördükleri program,
cinsiyet, sınıf düzeyi, genel akademik not ortalaması, üniversiteye giriş
puanları, okul öncesi eğitim alma durumları, üç boyutlu nesnelerle eğitim alma
durumları ve sağ veya sol el kullanma durumlarına göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Ondokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenim
gören ilköğretim ve ortaöğretim matematik ile sınıf öğretmenliği programlarında
öğrenim gören 427 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma nicel araştırma
yöntemlerinden nedensel karşılaştırma araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir.
Öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerini ölçmek için The Purdue Spatial
Visualization Test: Rotations testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ilköğretim
ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının uzamsal yeteneklerinin sınıf
öğretmen adaylarından yüksek olduğu ve her üç programda da sonuçların erkekler
lehine farklılaştığı görülmüştür. Fakat bu fark ilköğretim matematik
öğretmenliği programında anlamlı iken, ortaöğretim matematik ve sınıf
öğretmenliği programlarında anlamlı değildir. Ayrıca, her üç programda öğretmen
adaylarının uzamsal yetenekleri okul öncesi eğitim alma durumuna göre
farklılaşmamaktadır ve uzamsal yetenek ile üniversiteye giriş puanları arasında
anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Bahsedilen diğer değişkenlere göre ise
sonuçlar, bölüm bazında farklılaşmaktadır. Ortaöğretim matematik öğretmenliği
programında üç boyutlu cisimlerle ilgili eğitim almayanların, ilköğretim
matematik ve sınıf öğretmenliği programlarında ise eğitim alanların uzamsal
yeteneklerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, ortaöğretim
matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliğinde sol el kullananların,
ilköğretim matematik öğretmenliğinde ise sağ el kullananların uzamsal yeteneklerinin
daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Uzamsal yeteneğin genel akademik not ortalaması ile ilişkisi
incelendiğinde ise, sadece sınıf öğretmenliğinde pozitif yönde anlamlı bir
ilişkiye rastlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Acceptance Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 38 Issue: 1 |