Son yıllarda giderek artan sosyal medya hesapları,
forum gibi paylaşım platformlarında yayınlanan bilimsel olarak hatalı çoktan
seçmeli sorular öğretmen ve öğrencilerde kavram yanılgılarına neden olmakta ve
var olan yanılgıları daha çok yaygınlaştırmaktadır. Bu araştırmada, 8. sınıf
fen bilimleri dersi kapsamında yer alan biyoloji konuları için hazırlanmış ve
sosyal medyada yer alan soruların, ölçme ve değerlendirme boyutunda
kullanılmasına yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca araştırmada, bu sorularda kavram yanılgılarına neden olabilecek bilimsel
hatalar konusunda fen bilimleri öğretmenlerinin farkındalık düzeylerinin
belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada, sosyal medyada paylaşılan hücre
bölünmesi, eşeyli ve eşeysiz üreme konuları ile canlılar ve enerji ilişkileri
ünitesi kapsamında yer alan besin zincirleri, fotosentez ve solunum konularına
ait sorular incelemiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilen ve iki bölümden oluşan form kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcıları, Türkiye’nin farklı illerinde görev yapmakta olan 20 fen
bilimleri öğretmenidir. Araştırma bulguları incelendiğinde, fen bilimleri
öğretmenlerinin, sosyal medyadaki soruları, kolay ulaşılabilir olması nedeniyle
ölçme araçlarında kullanmayı tercih ettikleri; bu sorulardaki bilimsel hatalara
ilişkin farkındalıklarının az olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaya katılan
öğretmenlerin %85’inin sorulardaki hataları ve kavram yanılgısına neden olacak
cevapları fark edemedikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Acceptance Date | May 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 38 Issue: 1 |