Yükseköğretim; bireylerin akademik ve sosyal yönden gelişmelerinde, toplum ve devletlerin ekonomik kalkınmalarında ve bilimsel araştırmaların yürütülmesinde önemli katkılar sunan bir eğitim düzeyidir. Tüm boyutlarda yükseköğretimden fayda sağlamak için yükseköğretiminin potansiyelinin en etkin şekilde kullanılması büyük önem arz etmektedir. Yükseköğretimdeki öğrencileri okulda tutmak bu potansiyelin kullanılmasına hizmet edecektir. Bu doğrultuda, yükseköğretim kurumlarında öğrenci kalıcılığını sağlamak başat koşul olarak değerlendirilmeli ve bunun için de öğrencilerin akademik ve sosyal uyumları sağlanmalıdır. Çalışmanın temel amacı öğrenci kalıcılık programının öğrencilerin akademik ve sosyal uyuma etkisini sınamaktır. Çalışma, yarı-deneysel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiş olup deney grubuna öğrenci kalıcılık programı ile desteklenmiş müfredat uygulanırken kontrol grubuna ise normal öğretim programı uygulanmıştır. Çalışmaya 122 öğrenci katılmış olup katılımcılar cinsiyet ve ÖSYM puanları baz alınarak eşleştirilmiş ve deney ve kontrol gruplarına atanmıştır. Öğrencilerin akademik ve sosyal uyum düzeylerini ölçmeye yönelik olarak Kurumla Bütünleşme Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler bir veri analizi programında t-test ile analiz edilmiştir. Çalışmanın geçerliği ve güvenirliği için araştırmacı süreçleri standart hale getirme gibi önlemler almıştır. Ayrıca çalışma gerçekleştirilmeden önce araştırmacının çalıştığı üniversitenin etik kurulundan gerekli onay alınmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test sonuçları öğrenci kalıcılık programının akademik ve sosyal uyumu artırdığı gösterirken normal öğretim programı tek başına akademik ve sosyal uyuma anlamlı bir etkide bulunmamıştır. Yükseköğretimdeki tüm alanlar için müfredatla bütünleşik uyum programlarının düzenlenmesi önerilmiştir.
Öğrenci kalıcılık programı öğrenciyi okulda tutma akademik uyum sosyal uyum deneysel çalışma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 39 Issue: 1 |