Research Article
BibTex RIS Cite

Grafik Tasarım Eğitimi Alan Öğrencilerin Dijital Oyun Oynama Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 39 Issue: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı, 155 - 169, 30.11.2020

Abstract

Teknolojinin önlenemez ilerleyişinin bir getirisi olarak gençler arasında çevrimiçi oyun oynama yaygınlaşmaktadır. Dijital oyunların gençlerin üretkenliğine etkisi, refleks gelişimi ve bir adım sonrayı öngörme gibi gelişim basamakları olacağı gibi özellikle bağımlılık bağlamında değerlendirildiğinde sorun olarak da görülen bir durum ortaya çıkmıştır. Ayrıca gençler arasındaki dijital oyun oynama durumu yakın zamanda ilköğretim dönemlerine kadar inerek yaygınlaşmaya başlamıştır. Öğrencilerin Üniversite düzeyinde ise bu alışkanlıklarını devam ettirdikleri görülmektedir. Üniversite öğrencilerin hayatlarının bu en verimli dönemlerinde dijital oyunlara bu kadar yönelmesinin altında hangi motivasyon kaynağının bulunduğunu tespit etmek bu konuda yapılacak önleyici çalışmalara katkı sağlayacaktır. Bu bağlamda dijital donatıları iyi anlamda kullanabildikleri düşünülerek ele alınan grafik tasarım eğitimi almış öğrencilerin dijital oyun oynama motivasyonlarının incelenmesi; bölüm, yaş, cinsiyet, ekonomik durum, anne veya babanın oyun yatkınlığı, tek çocuk olma gibi çeşitli değişkenler açısından ele alınmıştır. Çalışmanın evrenini güzel sanatlar fakülteleri veya güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde grafik tasarım eğitimi almış öğrenciler, örneklemini ise Ondokuz Mayıs Üniversitesi güzel sanatlar eğitimi bölümünde grafik eğitimi almış öğrenciler ve Ordu üniversitesi güzel sanatlar fakültesi grafik tasarım bölümünde öğrenim görmekte olan dijital oyun oynayan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi formu ve Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ) kullanılarak toplanmış, SPSS 21.0 istatistik programı kullanılarak değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir.

References

  • KAYNAKLAR
  • Ayas, T., Çakır, Ö., & Horzum, M. B. (2011). Ergenler için bilgisayar bağımlılığı ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 439–448.
  • Ayas, T., & Horzum, B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu Internet Addiction and Internet Parental Style of Primary School Students. 4(39), 46–57.
  • Bilgi, A. (2005). Bilgisayar Oyunu Oynayan Ve Oynamayan İlköğretim Öğrencilerinin Saldırganlık, Depresyon Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 91.
  • Block, J. J. (2008, March 1). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165(3), 306–307. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2007.07101556
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri anallizi el kitabı (21st ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çankaya, G., & Ergin, H. (2015). Çocukların Oynadıkları Oyunlara Göre Empati ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(0), 283–297. https://doi.org/10.21020/SBFJOURNAL.28600
  • Cho, H., Kwon, M., Choi, J. H., Lee, S. K., Choi, J. S., Choi, S. W., & Kim, D. J. (2014). Development of the Internet addiction scale based on the Internet Gaming Disorder criteria suggested in DSM-5. Addictive Behaviors, 39(9), 1361–1366. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2014.01.020
  • Demir, G. T., & Hazar, Z. (2018). Digital Game Playing Motivation Scale : Validity And Reliability Study. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(12), 128–138.
  • Doğu, B. (2006). Popüler Kültürün Tüketim Aracı Olarak Bilgisayar Oyunlarında Sunulan Yaşam Tarzı. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Gazetecilik Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., & Bozkurt, A. İ. (n.d.). Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi.
  • Gentile, D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: A national study: Research article. Psychological Science, 20(5), 594–602. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02340.x
  • Gürsoy, F., Aral, N., Bütün Ayhan, A., & Aydoğan, Y. (2004). Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocukların Bağımlılık Eğilimlerinin İncelenmesi. 62–71.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi Examining Computer Game Addiction Level of Primary School Students in Terms of Different Variables. Education and Science, 36(159), 56–68.
  • Işık, U. (2007). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri Ve İnternet Bağımlılığı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı Araştırma Yöntemleri Bilim Dalı, Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15th ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet and gaming addiction: A systematic literature review of neuroimaging studies. Brain Sciences, 2(3), 347–374. https://doi.org/10.3390/brainsci2030347
  • Özcan, K. (2018). Motivasyonel görüşme tekniğine dayalı psiko-eğitim programının lise öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Samsun.
  • Petry, N. M., & O’Brien, C. P. (2013). Internet gaming disorder and the DSM-5. Addiction, 108(7), 1186–1187. https://doi.org/10.1111/add.12162
  • Petry, N. M., Rehbein, F., Ko, C. H., & O’Brien, C. P. (2015). Internet Gaming Disorder in the DSM-5. Current Psychiatry Reports, 17(9), 72. https://doi.org/10.1007/s11920-015-0610-0 Soyluçiçek, S. (2007). Bilgisayar Oyunlarında Grafik Tasarım ve Uygulama Sarunları; Bir oyun için arayüz tasarımı. 5(4), 587–607.
  • Young, K. S. (1998). The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/doi:10.1089/cpb.1998.1.237.
Year 2020, Volume: 39 Issue: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı, 155 - 169, 30.11.2020

Abstract

References

  • KAYNAKLAR
  • Ayas, T., Çakır, Ö., & Horzum, M. B. (2011). Ergenler için bilgisayar bağımlılığı ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 439–448.
  • Ayas, T., & Horzum, B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu Internet Addiction and Internet Parental Style of Primary School Students. 4(39), 46–57.
  • Bilgi, A. (2005). Bilgisayar Oyunu Oynayan Ve Oynamayan İlköğretim Öğrencilerinin Saldırganlık, Depresyon Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 91.
  • Block, J. J. (2008, March 1). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165(3), 306–307. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2007.07101556
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri anallizi el kitabı (21st ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çankaya, G., & Ergin, H. (2015). Çocukların Oynadıkları Oyunlara Göre Empati ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(0), 283–297. https://doi.org/10.21020/SBFJOURNAL.28600
  • Cho, H., Kwon, M., Choi, J. H., Lee, S. K., Choi, J. S., Choi, S. W., & Kim, D. J. (2014). Development of the Internet addiction scale based on the Internet Gaming Disorder criteria suggested in DSM-5. Addictive Behaviors, 39(9), 1361–1366. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2014.01.020
  • Demir, G. T., & Hazar, Z. (2018). Digital Game Playing Motivation Scale : Validity And Reliability Study. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(12), 128–138.
  • Doğu, B. (2006). Popüler Kültürün Tüketim Aracı Olarak Bilgisayar Oyunlarında Sunulan Yaşam Tarzı. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Gazetecilik Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., & Bozkurt, A. İ. (n.d.). Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi.
  • Gentile, D. (2009). Pathological video-game use among youth ages 8 to 18: A national study: Research article. Psychological Science, 20(5), 594–602. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02340.x
  • Gürsoy, F., Aral, N., Bütün Ayhan, A., & Aydoğan, Y. (2004). Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocukların Bağımlılık Eğilimlerinin İncelenmesi. 62–71.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi Examining Computer Game Addiction Level of Primary School Students in Terms of Different Variables. Education and Science, 36(159), 56–68.
  • Işık, U. (2007). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri Ve İnternet Bağımlılığı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı Araştırma Yöntemleri Bilim Dalı, Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15th ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet and gaming addiction: A systematic literature review of neuroimaging studies. Brain Sciences, 2(3), 347–374. https://doi.org/10.3390/brainsci2030347
  • Özcan, K. (2018). Motivasyonel görüşme tekniğine dayalı psiko-eğitim programının lise öğrencilerinin çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Samsun.
  • Petry, N. M., & O’Brien, C. P. (2013). Internet gaming disorder and the DSM-5. Addiction, 108(7), 1186–1187. https://doi.org/10.1111/add.12162
  • Petry, N. M., Rehbein, F., Ko, C. H., & O’Brien, C. P. (2015). Internet Gaming Disorder in the DSM-5. Current Psychiatry Reports, 17(9), 72. https://doi.org/10.1007/s11920-015-0610-0 Soyluçiçek, S. (2007). Bilgisayar Oyunlarında Grafik Tasarım ve Uygulama Sarunları; Bir oyun için arayüz tasarımı. 5(4), 587–607.
  • Young, K. S. (1998). The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/doi:10.1089/cpb.1998.1.237.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Psychology
Journal Section Articles
Authors

Kemal Özcan 0000-0003-4675-218X

Sena Sengir 0000-0002-6006-8133

Publication Date November 30, 2020
Acceptance Date August 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 39 Issue: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı

Cite

APA Özcan, K., & Sengir, S. (2020). Grafik Tasarım Eğitimi Alan Öğrencilerin Dijital Oyun Oynama Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 39(3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı), 155-169.