Bu çalışmanın amacı, sorgulamaya dayalı öğretimin, 5. Sınıf öğrencilerinin, ışığın yayılması ünitesini öğrenme başarılarına etkisini araştırmaktır. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında beşinci sınıfta öğrenim gören 61 deney (iki grubun toplamı) ve 26 kontrol grubu olmak üzere, toplamda 87 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, iki deney ve bir kontrol grubuyla yürütülmüştür. Deney gruplarında dersler sorgulamaya dayalı etkinlik destekli olarak işlenmiştir. Etkinliğin uygulanma aşamaları; başlangıç durumu ve ilk sorgulamalar, problemin netleştirilmesi, tahminlerin yapılması veya hipotezlerin kurulması, yöntem seçimi, tahminlerin veya hipotezlerin sınanması, tahminler ile sonuçların karşılaştırılması, sentez, değerlendirme aşaması olarak, sekiz adımda gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise mevcut programa uyulmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, bir adet çoktan seçmeli, bir adet açık uçlu başarı testi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Her iki başarı testinde, öğrencilerin ön test ve son testlerden elde ettiği puanlar iki ayrı t-testi ile karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin öğrenme başarılarının deney grubu lehine anlamlı farklılaşma gösterdiği belirlenmiştir. Fen bilimleri dersinin, sorgulamaya dayalı etkinlikle desteklenmesinin öğrencilerin başarılarına olumlu katkısının olduğu söylenebilir. Buna göre, öğretmenler fen bilimleri dersinde, bilgiyi yapılandırmaya yol açan etkinlikler sunarak, öğrencilerin deney ya da gözlem yoluyla sorgulama yapmalarını ve delillere dayalı düşünce üretmelerini teşvik etmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | August 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 39 Issue: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı |