Günümüzde teknoloji, ulaşım ve savunma sanayii gibi konuların merkezinde bulunan havacılığın temeli iyi bir fen ve mühendislik bilgisine dayanmaktadır. Fen ve teknolojinin bilinçle aktarımı ise fen okuryazarlığı kavramında kimlik bulmaktadır. Bunun sağlayıcısı da fen okuryazarı olan, nitelikli fen bilgisi öğretmenleridir. Bu sebeple çalışmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının havacılık ve fen bilimlerine dair düşüncelerini metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Metaforlar; bir şeyin başka bir şeye benzetimi olarak tanımlanabilirken tecrübelerin somutlaştırılmasını kolaylaştıran zihinsel yapılandırma ve anlamlandırma yollarından biri olarak da görülmektedir. Bu kapsamda bireylerin zihinsel modellerini ortaya çıkarma amacıyla kullanılabilmektedirler. Çalışma, 2019-2020 eğitim öğretim yılının güz döneminde Orta Karadeniz Bölgesi’nde bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 114’ü kadın, 30’u erkek, 144 fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veriler katılımcıların fen bilimleri ve havacılık ile ilgili düşüncelerini mecazlar yoluyla “Havacılık … gibidir çünkü; …” ve “Havacılık ve fen … gibidir çünkü; …” cümlelerini tamamlayarak toplanmıştır. Katılımcıların bu cümleleri kurarken kullandıkları ifadeler içerik analizine tabi tutulmuştur. Verilerin analizleri sonucu havacılık ile ilgili metaforlar Bilim ve Teknoloji, Keşif ve Eğlence, Özgürlük, Ulaşım, Olumlu Duygu ve Psikolojik Hâl, Başarı, Biyomimikri ve son olarak Tehlike Unsuru Olarak Havacılık kategorilerinde toplanırken havacılık ve fen ilişkisi ise; Bütünleyicilik, Çekim, İlişkililik, Gereklilik, Biyomimikri ve İlişkisizlik Unsuru Olarak Havacılık ve Fen kategorilerinde toplanmıştır. Bulgular ışığında öğretmen adaylarının %33,5’inin havacılığı özgürlükle, %50’sinin ise havacılık ve fen bilimlerini bütünleyicilik ile ilişkilendirdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | November 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 39 Issue: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı |