The purpose of this study was to determine the nutritional knowledge and habits of students studying at Ondokuz Mayıs University and to find out whether they complied with the necessities of a healthy life. A total of 1105 students studying at 48 different departments of Ondokuz Mayıs University during the Academic Year 2013-2014 participated in the study voluntarily. The data was collected through socio-demographic information about the students and also a questionnaire about the students’ nutritional habits. For the analysis of data, descriptive statistics and paired comparisons were used. Within the scope of the study, the students that formed the sample were grouped in two as “students studying at departments related with dieting and others” and “students studying at departments related with health and others”. A statistically significant difference was found between the students of both departments (departments related with dieting and health) and the students of other departments in terms of the variables of “doing regular sports” and “smoking” (p<0,05). When the students were analyzed as a whole, it was found that a great majority believed in a healthy diet (%66,4) while their levels of nutritional training and knowledge were not sufficient (%59). Thus, frequent conferences and scientific activities should take place in universities on having a healthy and regular diet as well as participating in sports activities and this way a sustainable health awareness and dieting culture should be formed among students
Bu araştırma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin beslenme bilgi ve alışkanlıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde 48 farklı bölümde öğrenim gören toplam 1105 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veriler, öğrencilere ait sosyo-demografik bilgiler ve öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını içeren kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS.20 istatistik paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde; genel bilgiler vermek amacıyla tanımlayıcı istatistikler ve ikili karşılaştırmalar yapılmıştır. Öğrenciler ilk olarak diyet ile ilgili bölümlerde (beslenme ve diyet, diyetisyenlik gibi) öğrenim görenler ve diğer bölümlerde öğrenim görenler olarak iki gruba ayrılmış ve bu iki grup arasında farklılıklar incelenmiştir. Buna göre, bu iki grup arasında düzenli spor yapma (p>0,05) ve sigara kullanma (p>0,05) açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunurken; beslenme ile ilgili eğitim alma (p<0,05) ve sağlıklı beslenmeye inanıyor musunuz? (p<0,05) soruları bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır. Daha sonra öğrenciler sağlık ile ilgili bölümlerde öğrenim görenler (tıp, diyetisyenlik, veteriner, eczacılık gibi) ve diğer bölümlerde öğrenim görenler olarak iki ayrı gruba daha ayrılmıştır. Buna göre, bu iki grup arasında düzenli spor yapma (p>0,05), sigara kullanma (p>0,05), beslenme ile ilgili eğitim alma (p>0,05) ve sağlıklı beslenmeye inanıyor musunuz? (p>0,05) soruları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Beslenme, sağlık, spor
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 1 |