BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ERİK ERİKSON’UN PSİKO-SOSYAL GELİŞİM DÖNEMLERİNE AİT KAZANIMLARININ İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 7 Issue: 2, 103 - 111, 20.06.2016
https://doi.org/10.17155/spd.35148

Abstract

Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi Öğretmeni adaylarının Erikson’un psikososyal gelişim dönemlerindeki kazanımlarının farklı değişkenlere göre incelenmesidir. Bu amaçla ölçekten elde edilen puanlar, cinsiyet, sınıf, YGS giriş puanı ve adayların aktif (lisanslı) olarak spor yapıp yapmaması açısından incelenmiştir. Çalışmaya yedi farklı üniversiteden ve yaş ortalamaları 21.26 (SS=2.15) olan, 282’i kadın ( yaş= 21.00, SS=2.00), 400’ü erkek ( yaş= 21.79, SS=2.20) toplam 682 Beden Eğitimi Öğretmen adayı katılmıştır. Veriler Erikson’un “Psikososyal Gelişim Dönemleri Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistiklerin yanında, ikili karşılaştırmalarda bağımsız örnekler t-testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi ve farklılığın kaynağını bulmak için de Tukey Post-hoc analizi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenler arasındaki ilişkinin anlamlılığı için ise, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon tekniği kullanılmıştır, hata payı 0.05 olarak kabul edilmiştir. Yapılan analizlere göre; cinsiyete ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık elde edilmişken; YGS puanı ve lisanslı olarak spor yapıp yapmama değişkenleri açısından herhangi anlamlı bir farklılık elde edilmemiştir.

References

  • Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim, Ankara, Nobel akademik yayıncılık, 2015.
  • Kağıtçıbaşı Ç. Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel Psikoloji. 3. Baskı, İstanbul, Koç Üniversitesi yayınları, 2012.
  • Peedicayil JA. Comparison of Erikson’s epigenetic principle with epigenetics. Journal of Theoretical Biology, 2012; 315: 144145.
  • Özdemir O, Özdemir PG, Kadak MT, Nasıroğlu S. Kişilik gelişimi, psikiyatride güncel yaklaşımlar-current approaches in psychiatry, 2012, 4(4): 566-589.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul. Remzi kitabevi, 2007.
  • Erikson E.H. İnsanın sekiz çağı. Çev. T. Bedirhan Üstün ve Vedat Şar, Ankara, Birey ve toplum yayıncılık; 1984.
  • Sadock BJ, Sadock, VA. Kaplan ve Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. İstanbul, Güneş Kitabevi, 2009.
  • İlhan T, Özdemir Y. Beliren yetişkinlerde yaş, cinsiyet ve bağlanma stillerinin kimlik statüleri üzerindeki yordayıcı rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012, 19: 227-241.
  • Elkind D. Erik Erikson: İnsanda gelişimin sekiz evresi. (Çev. A. Dönmez), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1979, 12(1): 27-38. DOI: 10.1501/Egifak_0000000613
  • Arı R, Arslan E. Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ölçeğinin Türkçeye uyarlama: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008, 19 (1): 53-60.
  • Cherry K. Psychology: Theories, experiment, and quizzes [pschology.about.com] Erik Erikson’s stages of psychosocial development. NewYork:2015 [updated 2015 Kasım 6] Available from: http//psychology.about.com/od/ psychosocialhteries/a/ psychological.htm
  • Özgüngör S, Kapıkıran N. Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ölçeklerinin Türk kültürüne uygunluğunun karşılaştırmalı olarak incelenmesi: ön bulgular. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011, 4 (36): 114-126.
  • Morsünbül Ü. Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 2013, 12(2): 347-355.
  • Sturdevant MS, Spear B. Adolescent psychosocial development. Journal Of The American Dietetic Association, 2002; 102(3): 30-31.
  • Jessor R. Succesful adolescent development among youth in high-risk settings. American Psychological Association, Inc., 1993, 48:117-126.
  • Steinberg L. Adolescence. 5th Ed. North America: McGrow-Hill Companies, 1999.
  • Zauszniewski JA, Martin MH. Developmental task achievement and learned resourcefulness in healthy older adults. Archives of Psychiatric Nursing, 1999, 13(1):41-47.
  • Zhang L. Psychosocial development and the big five personality traits among Chinese university students. Learning and Individual Differences, 2013, 23 February: 163–167.
  • Torges C, Stewart A, Duncan L. Achieving ego integrity: Personality development in late midlife. Journal of Research in Personality, 2008, 42 (4):1004-1019.
  • Hotaman D. Öğretmenlik mesleğine yönelimi etkileyen etmenlerin incelenmesi. 2000’li yıllarda I. öğrenme ve öğretme sempozyumu, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2002.
  • Senemoğlu N. Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, 12. baskı, Ankara, Gazi kitabevi, 2005.
  • Özçatal EO (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı (Patriarchy, gender and women’s participation in working life). Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2011, 1(1): 21-39.
  • Woolfolk AE. Educational Psyhchology. 7th ed. USA, 1998.
  • Morsünbül Ü, Tümen B. Ergenlik döneminde kimlik ve bağlanma ilişkileri: kimlik statüleri ve bağlanma stilleri üzerinden bir inceleme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2008, 15 (1): 25-31.
  • Morsünbül Ü. Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 12(2): 347-355.
  • Çivitci A. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012, 21(2): 321-336.
  • Savcı M, Aysan F. The relationship between the perceived stress level and the stress coping strategies in university students. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014, October: 44-56.
  • Çam Z, Artar M. Ergenlikte yaşam doyumu okul türleri bağlamında bir inceleme. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014, 2: 23-46.
  • Özkara AB, Kalkavan A, Çavdar S. Examination of the life satisfactions levels of students receiving education in sports sciences. International Journal of Science Culture and Sport, 2014, 3(3): 336-346.
  • Tezcan M. Eğitim Sosyolojisi. Ankara, Anı Yayıncılık, 2001.
  • Külahoğlu Ş. İyi öğretmenlik yetenek mi, beceri mi? Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2000, 2: 52-58.
  • Hotaman D. An investigation of pre-service teachers’ perceptions of teacher personality characteristics, Journal of Theoretical Educational Science, 2012, 5(2): 186-201.
Year 2016, Volume: 7 Issue: 2, 103 - 111, 20.06.2016
https://doi.org/10.17155/spd.35148

Abstract

References

  • Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim, Ankara, Nobel akademik yayıncılık, 2015.
  • Kağıtçıbaşı Ç. Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel Psikoloji. 3. Baskı, İstanbul, Koç Üniversitesi yayınları, 2012.
  • Peedicayil JA. Comparison of Erikson’s epigenetic principle with epigenetics. Journal of Theoretical Biology, 2012; 315: 144145.
  • Özdemir O, Özdemir PG, Kadak MT, Nasıroğlu S. Kişilik gelişimi, psikiyatride güncel yaklaşımlar-current approaches in psychiatry, 2012, 4(4): 566-589.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul. Remzi kitabevi, 2007.
  • Erikson E.H. İnsanın sekiz çağı. Çev. T. Bedirhan Üstün ve Vedat Şar, Ankara, Birey ve toplum yayıncılık; 1984.
  • Sadock BJ, Sadock, VA. Kaplan ve Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. İstanbul, Güneş Kitabevi, 2009.
  • İlhan T, Özdemir Y. Beliren yetişkinlerde yaş, cinsiyet ve bağlanma stillerinin kimlik statüleri üzerindeki yordayıcı rolü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012, 19: 227-241.
  • Elkind D. Erik Erikson: İnsanda gelişimin sekiz evresi. (Çev. A. Dönmez), Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1979, 12(1): 27-38. DOI: 10.1501/Egifak_0000000613
  • Arı R, Arslan E. Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ölçeğinin Türkçeye uyarlama: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008, 19 (1): 53-60.
  • Cherry K. Psychology: Theories, experiment, and quizzes [pschology.about.com] Erik Erikson’s stages of psychosocial development. NewYork:2015 [updated 2015 Kasım 6] Available from: http//psychology.about.com/od/ psychosocialhteries/a/ psychological.htm
  • Özgüngör S, Kapıkıran N. Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ölçeklerinin Türk kültürüne uygunluğunun karşılaştırmalı olarak incelenmesi: ön bulgular. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011, 4 (36): 114-126.
  • Morsünbül Ü. Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 2013, 12(2): 347-355.
  • Sturdevant MS, Spear B. Adolescent psychosocial development. Journal Of The American Dietetic Association, 2002; 102(3): 30-31.
  • Jessor R. Succesful adolescent development among youth in high-risk settings. American Psychological Association, Inc., 1993, 48:117-126.
  • Steinberg L. Adolescence. 5th Ed. North America: McGrow-Hill Companies, 1999.
  • Zauszniewski JA, Martin MH. Developmental task achievement and learned resourcefulness in healthy older adults. Archives of Psychiatric Nursing, 1999, 13(1):41-47.
  • Zhang L. Psychosocial development and the big five personality traits among Chinese university students. Learning and Individual Differences, 2013, 23 February: 163–167.
  • Torges C, Stewart A, Duncan L. Achieving ego integrity: Personality development in late midlife. Journal of Research in Personality, 2008, 42 (4):1004-1019.
  • Hotaman D. Öğretmenlik mesleğine yönelimi etkileyen etmenlerin incelenmesi. 2000’li yıllarda I. öğrenme ve öğretme sempozyumu, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye, 2002.
  • Senemoğlu N. Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, 12. baskı, Ankara, Gazi kitabevi, 2005.
  • Özçatal EO (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı (Patriarchy, gender and women’s participation in working life). Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2011, 1(1): 21-39.
  • Woolfolk AE. Educational Psyhchology. 7th ed. USA, 1998.
  • Morsünbül Ü, Tümen B. Ergenlik döneminde kimlik ve bağlanma ilişkileri: kimlik statüleri ve bağlanma stilleri üzerinden bir inceleme. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2008, 15 (1): 25-31.
  • Morsünbül Ü. Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 12(2): 347-355.
  • Çivitci A. Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2012, 21(2): 321-336.
  • Savcı M, Aysan F. The relationship between the perceived stress level and the stress coping strategies in university students. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014, October: 44-56.
  • Çam Z, Artar M. Ergenlikte yaşam doyumu okul türleri bağlamında bir inceleme. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014, 2: 23-46.
  • Özkara AB, Kalkavan A, Çavdar S. Examination of the life satisfactions levels of students receiving education in sports sciences. International Journal of Science Culture and Sport, 2014, 3(3): 336-346.
  • Tezcan M. Eğitim Sosyolojisi. Ankara, Anı Yayıncılık, 2001.
  • Külahoğlu Ş. İyi öğretmenlik yetenek mi, beceri mi? Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2000, 2: 52-58.
  • Hotaman D. An investigation of pre-service teachers’ perceptions of teacher personality characteristics, Journal of Theoretical Educational Science, 2012, 5(2): 186-201.
There are 32 citations in total.

Details

Journal Section Psiko Sosyal Alanlar
Authors

Elif Nilay Ada

Güneş Özdamar

Zekai Pehlivan This is me

Publication Date June 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Ada, E. N., Özdamar, G., & Pehlivan, Z. (2016). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ERİK ERİKSON’UN PSİKO-SOSYAL GELİŞİM DÖNEMLERİNE AİT KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 103-111. https://doi.org/10.17155/spd.35148