Bu
araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor bilimleri özel yetenek sınavına giren
adayların bireysel başarı güdüleri ile genel yetkinlik inançlarının
incelenmesidir. Araştırma grubunu 2017-2018 eğitim yılı için Erzincan Üniversitesi
beden eğitimi ve spor özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerden rastgele seçilen
379 aday (316 erkek, 63 bayan) oluşturmuştur. Araştırmada “Bireysel Başarı Güdüsü
Ölçeği”, “Genel Yetkinlik İnancı Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından
geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ölçeklerin geçerlik ve
güvenirliği test edilmiştir. Adayların ölçeklerden elde ettikleri puanlar
normallik sınamasına uygun olarak bağımsız değişkenlere göre test edilmiştir.
Ayrıca adayların bireysel başarı güdüsü puanları ile genel yetkinlik inançları
arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22 ve
LISREL 8,7 programları kullanılmıştır. Adayların bireysel başarı güdüsü puanları,
giriş sınavını sonucu (Üstünlük ve Farklı Olma alt boyutunda kazananlar lehine)
ve cinsiyet (Bireysel Sorumluluk Alma alt boyutunda bayanlar lehine)
değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür (p<0,05). Adayların genel yetkinlik
ölçeği puanları sınavı kazanma (kazananlar lehine) değişkenine göre anlamlı
düzeyde farklılaştığı görüldü (p<,05).
Ayrıca adayların toplam bireysel başarı güdüleri ile genel yetkinlik inançları
arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki görülmüştür (r=0,74, p<0,01). Beden eğitimi ve spor
bilimlerinde özel yetenek sınavına giren adayların başarılarının, bireysel
başarı güdülerinden ve genel öz yeterliliklerinden etkilendiği anlaşılmıştır.
Beden eğitimi ve spor bilimleri özel yetenek sınavı bireysel başarı güdüsü genel yetkinlik inancı özel yetenek sınavı
The aim of this
research is to examine individual achievement motivation and general
self-efficacy of candidates entering into special talent exam in physical
education and sports sciences. The research group included 379 candidates (316
male, 63 female) randomly selected from the candidates who participated in
Erzincan University physical education and sports special talent exam for the
2017-2018 education year. "Individual Achievement Scale",
"General Self-efficacy Scale" and personal information form developed
by researchers were used in the research. The validity and reliability of the
scales were tested. The scores obtained by the candidates from the scales were
tested according to the independent variables according to the normality test.
Furthermore, the relationship between individual achievement motivation scores
of candidates and their general self-efficacy was examined. SPSS 22 and LISREL
8,7 programs were used in the evaluation of the data. It was seen that the
candidates' individual achievement motivation scores differed significantly in
the subscales according to the entrance exam result (in favor of successful
ones in the “Superiority and Being different” subscale) and gender (in favor of
females “In Charge Of Individual Task” subscale) (p<0,05). Candidates' general self-efficacy scale scores
differed significantly in terms of entrance exam result (in favor of successful
ones) (p<0,05). In addition, a significant positive
correlation was found between the individual achievement motivation of the candidates
and their general self-efficacy(r=0,74, p<0,01). It has been understood that success of the candidates who enter the
special talent exam in physical education and sports sciences are influenced by
their individual success motivation and general self-efficacy.
Physical education and sports sciences special talent exam individual achievement motivation general self-efficacy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |