The present study investigated the effects of 14-week
special education course on empathic tendencies of university students and
their attitudes towards people with disabilities. The sample of the study consists
of a total of 180 students (46 females and 134 males) between the ages of 18-30
(X̅= 20.74±1.93 year), who studied
in the Faculty of Sports Sciences. The participants taking part in the study
were divided into experimental (n= 89) and control (n= 91) groups, and while
the experimental group was given a 14-week education course, the control group
was not subjected to any education. In the present study, a “Personal
Information Form” was used in order to determine the
socio-demographic characteristics of the students, the “Empathic Tendency
Scale” developed by Dökmen (1988) was used to evaluate their empathic
tendencies, and the “Scale of Attitudes towards Disabled People” developed by
Dökmen (2000) was employed to evaluate their attitudes towards people with
disabilities. When the test results were evaluated, no statistically
significant difference was found between the pre-test and post-test ‘Empathic
Tendency Scores’ and ‘Attitudes Towards Disabled People Scores’ of the groups
(p>0.05). In addition, no statistically significant difference was found
between the pre-test and post-test of ‘Empathic Tendency Scores’ and ‘Attitudes
Towards Disabled People Scores’ of the experimental and control groups
(p>0.05). Consequently, it was determined that the 14-week special education
had no statistically significant effect on the empathic tendency of university
students who studied in the Faculty of Sports Sciences and their attitudes
towards people with disabilities, but it had a positive effect on their
attitudes towards people with disabilities.
Bu çalışmada, 14
haftalık özel eğitim dersi uygulamasının üniversite öğrencilerinin empatik
eğilim ve engelli bireylere yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan 18-30 yaş (X̅= 20.74±1.93 yıl) aralığında toplam 180 öğrenci (Kadın: 46, Erkek: 134) oluşturmaktadır.
Çalışmaya katılan bireyler deney (n= 89) ve kontrol gruplarına (n= 91)
ayrılarak, deney grubu 14 haftalık bir eğitime tabi tutulmuş olup, kontrol
grubuna ise herhangi bir uygulama yaptırılmamıştır. Araştırmada, öğrencilerin sosyo-demografik
özelliklerini belirlemek amacıyla demografik özellikleri içeren “Kişisel Bilgi Formu”,
empatik eğilimlerini değerlendirmek için Dökmen
(1988) tarafından geliştirilen “Empatik Eğilim Ölçeği”, ve engelli bireylere yönelik tutumlarını
değerlendirmek için Dökmen (2000) tarafından geliştirilen “Engellilere Yönelik
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Test sonuçları değerlendirildiğinde; grupların
empatik eğilim ve engellilere yönelik tutum puanlarının ön-test ve son-test
karşılaştırmalarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır
(p>0.05). Ayrıca, deney ve kontrol gruplarının ön ve son-test empatik eğilim
ve engellilere yönelik tutum puanları arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir
fark tespit edilmemiştir (p>0.05). Sonuç olarak; 14 haftalık özel eğitim
dersi uygulamasının spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin empatik eğilim ve engelli bireylere yönelik tutumları üzerinde
istatistiksel olarak bir etkisinin olmadığı, fakat verilen eğitimin üniversite
öğrencilerinin engelli bireylere yönelik tutumları üzerinde pozitif etki ettiği
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |