The aim of this research was to examine the mental readiness levels of amateur football players. In the study, descriptive survey model was used. The sample group consisted of amateur football players from Ordu province. 184 amateur football players selected by random sampling method participated in the research. In the study, the "Personal Information Form" developed by the researchers and the "Mental Readiness Scale" developed by Zekioğlu et al. (2017) were used as data collection tools. In the analysis of the data, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey test were used. It was found that there was no significant difference in the level of mental readiness of amateur football players according to the father education status and playing position variable (p>0.05). According to the variables of age, sports age, education status, mother education status, salary status from the club, number of weekly training and higher education status in the field of sports, it was found that there was a significant difference in some sub-dimensions and total scores of the mental readiness scale (p<0.05). It was determined that the mental readiness scores of the amateur football players who have graduated from primary education and whose mother's education status is at undergraduate level were significantly higher (p<0.05). Also, it was seen that mental readiness score was higher in amateur football players with a high age and sports age (p<0.05). It has been observed that the mentally preparedness scores of football players who receive payment from the club are higher compared to those who do not, those who engage in training sessions 3-4 days a week compared to 1-2 days a week, and amateur football players with higher education in sports compared to those without higher education in the field (p<0.05). As a result, it can be stated that amateur football players who are experienced and have higher education in the field of sports are more advantageous in terms of their level of mental readiness.
Bu araştırmanın amacı amatör futbolcuların zihinsel hazır oluş düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem grubunu Ordu ilindeki amatör futbolcular oluşturmuştur. Tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 184 amatör futbolcu araştırmaya katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Zekioğlu ve ark. (2017) tarafından geliştirilen “Zihinsel Hazır Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. Amatör futbolcuların baba eğitim durumu ve mevki değişkenine göre zihinsel hazır oluş düzeylerinde anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Yaş, spor yaşı, eğitim durumu, anne eğitim durumu, kulüpten ücret alma durumu, haftalık antrenman sayısı ve spor alanında yükseköğrenim görme durumu değişkenlerine göre ise zihinsel hazır oluş ölçeği bazı alt boyut ve toplam puanlarında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır (p<0,05). İlköğretim mezunu ve anne eğitim seviyesi lisans düzeyi olan amatör futbolcuların zihinsel hazır oluş puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Ayrıca, yaşı ve spor yaşı yüksek olan amatör futbolcularda, zihinsel hazır oluş puanının daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Kulüpten ücret alan futbolcuların ücret almayan futbolculara göre, haftada 3-4 gün antrenman yapan futbolcuların 1-2 gün antrenman yapan futbolculara göre ve spor alanında yükseköğrenim gören amatör futbolcuların yükseköğrenim düzeyinde eğitim almayan futbolculara göre zihinsel hazır oluş puanlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak, deneyimli olan ve spor alanında yüksek öğrenim gören amatör futbolcuların zihinsel hazır oluş düzeyleri bakımından daha avantajlı olduğu ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 1 |