Research Article
BibTex RIS Cite

Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 46 - 72, 29.06.2019

Abstract

 Bu araştırmanın amacı, aile eğitimi programının annelerin çocuk
yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma, ön-test son-test, kontrol
grupsuz deneysel bir çalışmadır. Araştırma gönüllü olan 15 anne ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 15’i deney grubunda olan
anneler oluşturmaktadır. Deney grubuna araştırmacı tarafından
iletişim
becerileri ve anne baba tutumlarını güçlendirmeye yönelik olarak on hafta
sürecek şekilde hazırlanan “Aile Eğitimi Programı”
uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı PARI-Aile Hayatı ve Çocuk
Yetiştirme Tutumları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda “Aile Eğitimi Programının”
annelerin sıkı disiplinini azaltmada etkisinin olduğu ancak aşırı annelik,
demokratik tutum ve eşitlik tanıma, geçimsizlik, ev kadınlığı rolünü reddetme
alt boyutlarında anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. 

References

  • Alkan-Ersoy, Ö., Kurtulmuş, Z. ve Çürük-Tekin, N. (2014). Aile Çocuk Eğitim Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına ve Ev Ortamını Düzenlemelerine Etkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22, No:3, 1077-1090.
  • Anjel, M. (1993). The Transliteral Equivalance, Reliability and Validity Studies Of The Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ) Mother-Form: A Tool For Assessing Child Abuse. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolat, E. (2011). Anne Baba Eğitiminin Beş-Altı Yaş Çocuğa Sahip Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutum ve Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların Çevre Bilinçli Tüketici Olarak Sosyalleşmesinde Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Rolü. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2006). Anne Baba Eğitimi. Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Güzel, Ş. (2006). Dört Altı Yaş Grubu Çocuğa Sahip Annelerin Aile Eğitimine Yönelik İhtiyaç Duydukları Konuların Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hamamcı, Z. 2005. Üç-Altı Yaşlarında Çocukları Olan Anne Babaların Aile Eğitimİhtiyaçlarının Belirlenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 319; 28-36.
  • Özerk, H. (2006). Anababaların Çocuk Yetiştirmeye İlişkin Tutumlarının, Bilgi Düzeylerinin ve 11-18 Yaş Grubu Öğrencilerin Kendini Değerlendirmelerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Tezel-Şahin, F. (2005). 5-6 Yaş Grubunda Çocuğu Olan Ebeveynlerin Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, 19-34.
  • Seçer, Z., Sarı, H. ve Olcay, O. (2006). Anne Tutumlarına Göre Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:16, 539-557.
  • Şanlı, D. (2007). Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tatlı, S., Selimoğlu H. ve Bademci, D. (2012). Çocukları Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Annelerin Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumlarının İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:3, 101-114.
  • Tezel-Şahin, F. ve Özyürek, A. (2008). 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • Tezel-Şahin, F. ve Özyürek A. (2010). Anne Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Uyanık-Balat, G. (2007). İlköğretime Başlayan Çocukların Anne Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Okul Öncesi Eğitimden Yararlanma Düzeylerine Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt: 32, Sayı:143, 89-99.
  • Yavuzer, H. (1993). Ana Baba ve Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2004). Ana Baba Okulu. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 46 - 72, 29.06.2019

Abstract

References

  • Alkan-Ersoy, Ö., Kurtulmuş, Z. ve Çürük-Tekin, N. (2014). Aile Çocuk Eğitim Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına ve Ev Ortamını Düzenlemelerine Etkisinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:22, No:3, 1077-1090.
  • Anjel, M. (1993). The Transliteral Equivalance, Reliability and Validity Studies Of The Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ) Mother-Form: A Tool For Assessing Child Abuse. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolat, E. (2011). Anne Baba Eğitiminin Beş-Altı Yaş Çocuğa Sahip Anne Babaların Çocuk Yetiştirme Tutum ve Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların Çevre Bilinçli Tüketici Olarak Sosyalleşmesinde Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Rolü. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çağdaş, A. ve Seçer, Z. (2006). Anne Baba Eğitimi. Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Güzel, Ş. (2006). Dört Altı Yaş Grubu Çocuğa Sahip Annelerin Aile Eğitimine Yönelik İhtiyaç Duydukları Konuların Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hamamcı, Z. 2005. Üç-Altı Yaşlarında Çocukları Olan Anne Babaların Aile Eğitimİhtiyaçlarının Belirlenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 319; 28-36.
  • Özerk, H. (2006). Anababaların Çocuk Yetiştirmeye İlişkin Tutumlarının, Bilgi Düzeylerinin ve 11-18 Yaş Grubu Öğrencilerin Kendini Değerlendirmelerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Tezel-Şahin, F. (2005). 5-6 Yaş Grubunda Çocuğu Olan Ebeveynlerin Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, 19-34.
  • Seçer, Z., Sarı, H. ve Olcay, O. (2006). Anne Tutumlarına Göre Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgilerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:16, 539-557.
  • Şanlı, D. (2007). Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tatlı, S., Selimoğlu H. ve Bademci, D. (2012). Çocukları Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Annelerin Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumlarının İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:3, 101-114.
  • Tezel-Şahin, F. ve Özyürek, A. (2008). 5-6 Yaş Grubu Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Demografik Özelliklerinin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • Tezel-Şahin, F. ve Özyürek A. (2010). Anne Baba Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Uyanık-Balat, G. (2007). İlköğretime Başlayan Çocukların Anne Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Okul Öncesi Eğitimden Yararlanma Düzeylerine Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt: 32, Sayı:143, 89-99.
  • Yavuzer, H. (1993). Ana Baba ve Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2004). Ana Baba Okulu. Remzi Kitabevi, İstanbul.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özgür Tönbül 0000-0001-5046-3140

Publication Date June 29, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Tönbül, Ö. (2019). Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 46-72.
AMA Tönbül Ö. Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. OPDD / JSC. June 2019;2(1):46-72.
Chicago Tönbül, Özgür. “Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2, no. 1 (June 2019): 46-72.
EndNote Tönbül Ö (June 1, 2019) Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2 1 46–72.
IEEE Ö. Tönbül, “Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi”, OPDD / JSC, vol. 2, no. 1, pp. 46–72, 2019.
ISNAD Tönbül, Özgür. “Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2/1 (June 2019), 46-72.
JAMA Tönbül Ö. Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. OPDD / JSC. 2019;2:46–72.
MLA Tönbül, Özgür. “Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, vol. 2, no. 1, 2019, pp. 46-72.
Vancouver Tönbül Ö. Aile Eğitimi Programının Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi. OPDD / JSC. 2019;2(1):46-72.

İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76