In this research study, it is aimed to determine
the extent to which the concept of social interest is embraced in school mental
health services. In order to gather the opinions of school counselors on social
interest practices in school mental health services, a structured interview
form consisting of four questions in addition to the demographic questions was
prepared. Content analysis was used to examine the data. The obtained data were
coded within the themes of definition of social interest, social interest
practices, and suggestions, and the codes regarding the theme of social
interest practices were found to be clustered under the psychological health,
adaptation to society, the sense of belonging, coping, being beneficial to
society, social presence, and life tasks categories. When the opinions obtained
from school counselors were examined, it appeared that the psychological
counselors have difficulty in defining the concept of social interest, that the
ones who could define it properly in parallel with the literature and the ones
who could not implement similar practices, that the activities they use are
generally the ones which are mandatory as demanded by the Ministry of National
Education, and that they focus on practices with a problem-oriented approach.
Bu çalışmada okul psikolojik danışmanlarının okul
ruh sağlığı hizmetlerinde sosyal ilgi kavramına ne kadar yer verdiklerinin
ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaçla dört soru ve demografik sorulardan
oluşan yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve Milli Eğitim Bakanlığında
(MEB) görev yapan 44 okul psikolojik danışmanından görüş alınmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir.
İki araştırmacı tarafından veriler ayrı ayrı kodlanarak ortak temalar
belirlenmiştir. Kodlayıcılar arasındaki güvenirlik katsayısı .82 bulunmuştur.
Elde edilen verilere göre sosyal ilgi tanımı, sosyal ilgi uygulamaları ve
öneriler temalarla kodlanmış, sosyal ilgi uygulama temalarının psikolojik
sağlık, topluma uyum, aidiyet, başa çıma, topluma yararlı, sosyal varlık, yaşam
görevleri temalarında toplandığı bulunmuştur. Okul psikolojik danışmanlarından
elde edilen görüşler incelendiğinde sosyal ilgi kavramını tanımlamakta güçlük
çektikleri, literatüre uygun tanımlayamayan psikolojik danışmanların literatüre
uygun tanım yapan psikolojik danışmanlarla benzer etkinlikler uyguladığı,
uygulanan etkinliklerin genellikle MEB tarafından istenen zorunlu uygulamalar
olduğu, sorun odaklı yaklaşımla uygulamalara odaklandıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76