The purpose of this study is based on the preferences of elementary mathematics teachers' teaching style to examine the level of technological pedagogical content knowledge (TPACK). For this purpose, 178 elementary school mathematics teachers' teaching styles, levels of TPACK and demographic characteristics were determined with the help of relevant scales. While Pearson correlation coefficients are used to measure how strong a relationship is between the TPACK levels and teaching styles of participants, regression analysis is used to determine which teaching styles predict TPACK levels of participants. The significant of data for statistical meaning based on p =.05 and p =.01 levels. According to research findings, the most preferred teaching style group of teachers is “facilitator/ personal model / expert”, while the least preferred teaching style group is “expert/ Formal Authority.” While teachers' TPACK levels did not change according to their “gender”, differentiation at “technological knowledge (TK)” levels were determined according to their “seniority”. In addition, differences were determined at “technological knowledge (TK)”, “content knowledge (CK)” and “technological pedagogical knowledge (TPK)” levels in favour of the teachers who have computer. At the end of the study, a significant relationship between teaching styles and components of TPACK model has been identified. Furthermore, teaching styles that most predicted TPACK components were emerged as “facilitator” and “formal authority.”
Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgi düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaçla 178 ilköğretim matematik öğretmeninin öğretim stilleri, TPAB düzeyleri ve demografik özellikleri ilgili ölçekler yardımı ile tespit edilmiştir. Katılımcıların TPAB düzeyleri ile öğretim stilleri arasındaki ilişkiyi test etmek için Pearson korelasyon katsayıları ve TPAB düzeylerini hangi öğretim stillerinin yordadığını belirlemek için de regresyon analizi yapılmıştır. Verilerin istatistikî anlamda manidarlığı için p=.05 ve p=.01 düzeyleri esas alınmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin en çok tercih ettikleri öğretim stili grubu “kolaylaştırıcı / kişisel model / uzman” iken en az tercih ettikleri öğretim stili grubu “uzman / otoriter”dir. Öğretmenlerin TPAB düzeyleri “cinsiyet”e göre değişmezken, “kıdem”e göre “teknoloji bilgisi (TB)” seviyelerinde farklılaşma tespit edilmiştir. Ayrıca bilgisayar sahibi olan öğretmenlerin lehine “teknoloji bilgisi (TB)”, “alan bilgisi (AB)” ve “teknolojik pedagoji bilgisi (TPB)” seviyelerinde farklılık belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda öğretim stilleri ile TPAB modelinin bile-şenleri arasında anlamlı ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca TPAB’ın bileşenlerini en fazla yordayan öğretim stillerinin “kolaylaştırıcı” ve “otoriter” olduğu ortaya çıkmıştır.
Other ID | JA64PA27SR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 10 |