Avoiding uncertainty is an important part of cultural classifications of the societies in relation to the tolerance level for coping with uncertainty in the societies. The level of avoiding uncer-tainty which is defined as the disturbance level felt in dilemmas or uncertain, unknown and complicated conditions which create uncertainty for the individuals in the societies, organiza-tions and institutions influences the behaviors, attitudes and preferences of the individuals within the society. Being one of the organizations which aim to maintain the societies, educa-tional organizations are influenced by the society’s general level of avoiding uncertainty. The purpose of this research is to analyze the student teachers’ levels of avoiding uncertainty based on some variables. The research is a descriptive study which is based on general scanning model. The sample group of the research consists of 366 student teachers among the students of Nec-mettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education in 2015-2016 academic year. The ‘Avoiding Uncertainty Survey’ which was developed by Korkut and Keskin (2015) and consists of 16 articles was used as the data collecting tool. In the data analysis, descriptive statistics, percentage, frequency, t-test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used. As a result of the analyses, the general arithmetic average regarding the participants’ levels of avoiding uncertainty was found as (Middle Level). No significant difference could be found in terms of gender, grade and department variables. Suggestions were developed based on the find-ings.
Toplumlarda belirsizlikle başa çıkmaya yönelik tolerans
düzeyi ile ilgili olarak belirsizlikten kaçınma, toplumların kültür
sınıflamalarının önemli bir parçasıdır. ‘Toplumlarda, örgütlerde ve kurumlarda
bireyler için ikilem veya belirsizlik yaratan belirsiz, bilinmeyen ve karmaşık
durumlarda duyulan rahatsızlık düzeyi’ olarak tanımlanan belirsizlikten kaçınma
düzeyi toplulukların bir üyesi olarak bireylerin davranışlarını, tutumlarını ve
tercihlerini etkileyebilir. Toplumların devamını sağlayabilme kapasitesine
sahip kurumlardan/örgütlerden biri olarak eğitim örgütleri de toplumun genel
belirsizlikten kaçınma düzeyinden açıkça etkilenmektedir. Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının belirsizlikten kaçınma düzeylerini bazı
değişkenlere göre karşılaştırmaktır. Araştırma genel tarama modeline dayalı
betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklem grubunu, 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim
Fakültesi öğrencilerinden 366 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak Korkut ve Keskin (2015) tarafından geliştirilen ve 16 maddeden
oluşan ‘Belirsizlikten Kaçınma Anketi’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde
betimsel istatistikler, yüzde, frekans, t-testi, Tek-Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA) analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, katılımcıların
belirsizlikten kaçınma düzeylerine ilişkin genel aritmetik ortalama (Orta
Düzey) olarak bulunmuştur. Cinsiyet sınıf ve bölüm değişkenleri anlamlı fark
bulunamamıştır. Bulgulara dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2016 |
Acceptance Date | December 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |