The media has always been a tool of hegemony for political
leaders in the arena of politics from the past until today. The formation of
politics over media, its role in determining the social opinions, its having
the potential of influencing social reliability attributed to institutions and
similar other factors may be given among the reasons of the media holding this
power in its hands. For this reason, political actors use the media effectively
in forming the public opinion and try to impose their policies to the society
by using it. In the election periods,
which are extraordinary periods especially for democratic countries,
politicians try to form their own public opinions. In this context, the
political speeches are considered in the propaganda concept, and thus
propaganda, as a one-way communication method, becomes important in terms of
manipulating the masses. In this study, the discourse of the candidates'
propaganda speeches was solved in the presidential election held in Turkey for
the first time in 2014. As a conclusion, when the propaganda speeches of the
candidates are examined (although the name is propaganda) it becomes obvious
that the leaders did not use all of the propaganda methods completely.
Geçmişten bugüne medya, siyaset arenasında siyasi
liderler için önemli bir hegemonya aracı olmuştur. Siyasetin medya üzerinden
şekillenmesi, toplumsal kanaatlerin belirlenmesindeki rolü, kurumlara atfedilen
toplumsal güvenilirliği etkileme potansiyeline sahip olması gibi faktörler,
medyanın bu gücü elinde bulundurmasının nedenleri arasında gösterilebilir. Bu
nedenle siyasi aktörler kamuoyu oluşturmada, medyayı etkili bir şekilde
kullanmakta ve kendi politikalarını topluma empoze etmeye çalışmaktadırlar. Özellikle
demokratik ülkeler için olağanüstü dönemler olan seçim dönemlerinde siyasiler, kendi kamuoylarını oluşturma çabası
içine girmektedirler. Bu bağlamda yapılan politik konuşmalar propaganda kapsamına girmekte ve böylece propaganda, tek
yönlü bir iletişim yöntemi olarak, kitleleri manipüle etmek açısından büyük
önem taşımaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de 2014
yılında ilk defa gerçekleştirilen cumhurbaşkanlığı seçiminde adayların
propaganda konuşmalarının söylem çözülmesi yapılmıştır. Sonuç olarak adayların propaganda konuşmaları
incelendiğinde (her ne kadar adı propaganda da olsa) liderler konuşmalarında
propaganda usullerini sonuna kadar kullanmamışlardır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | December 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 11 |