Bu
çalışma bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite
öğrencilerinin kaygı Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin beş faktör
kişilik özelliklerine göre erteleme davranış eğilimlerinin belirlenmesidir.
Ayrıca araştırma ile beş faktör kişilik özelliklerinin, erteleme davranışı
üzerindeki etkisi de araştırılmıştır. Bu araştırma ilişkisel karşılaştırmalı tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın
evreni Ankara İlinin 25 ilçesinde çalışmakta olan 15716 sınıf öğretmenidir.
Tabakalı örnekleme yöntemi ile hedef evrenden belirlenen 463 sınıf öğretmeni,
örneklem grubunu oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin
erteleme eğilimlerini ölçmek için ‘Tuckman Erteleme Eğilimi Ölçeği’ ve kişilik
özelliklerini ölçebilmek için ise ‘Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği’
kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ile erteleme davranışı arasında anlamlı
bir farklılık belirlenmiştir. Ayrıca, kişilik özellikleri (duygusal denge,
sorumluluk ve uyumluluk) ile erteleme davranışı arasında anlamlı bir etkileşim
söz konusudur. Bunun yanında kişilik özellikleri, erteleme davranışı eğiliminin
%39’luk bir bölümünü açıklamaktadır. Türkiye’de öğretmen adaylarının erteleme ve kişilik özelliklerinin
incelendiği az sayıda araştırma olmasına rağmen, sınıf öğretmeni örnekleminde,
her iki kavramın ilişkilerinin birlikte ele alındığı araştırmalara
rastlanamamıştır. Alanyazındaki bu önemli eksikliği giderme amacıyla
gerçekleştirilen bu çalışma, Türk eğitim bilimleri alanyazınında erteleme
davranışı ile kişilik özelliklerini sınıf öğretmeni örneklemi üzerinde
inceleyen ilk çalışma olma özelliği taşımaktadır. İleride yapılacak
araştırmalar için yeni çalışma alanları açan bu çalışmanın, yönetim ve eğitim
bilimleri alanyazınına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The
purpose of this study is to determine the behavioral tendencies of
procrastination according to the big-five personality traits of primary school
teachers. The research also
investigated the effects of big-five personality traits on procrastination
behavior. This study was designed with a correlational survey model. The
universe of this study consists of 15716 primary school teachers working in 25
districts of Ankara Province. The 463 primary school teachers identified from
the target group by stratified sampling method constitute the sampling group.
The 'Tuckman Procrastination Tendency Scale' was used to measure
procrastination tendencies of teachers and 'Five Factor Personality Traits
Scale' was used to measure personality traits. As a
result of the research, a significant difference was determined between gender,
age, professional tenure and procrastination behavior. There is also a significant interaction
between personality traits (neuroticism, conscientiousness, and agreeableness)
and procrastination behavior. Personality traits, on the other hand, account
for 39% of the tendency to procrastination behavior. Although there are only a few studies on
the procrastination and personality traits of prospective teachers in Turkey,
there have been no studies of the relationship between the two concepts in the
sample of primary school teachers. This
study aimed at solving this important deficiency in the literature is the first
study to examine the procrastination behavior and personality traits on the
sample of primary school teachers in Turkish educational science literature. This work, which opens up new fields of
study for future research, is thought to contribute to the literature on
management and educational sciences.
Procrastination Procrastination tendency Big-five personality traits Primary school teacher
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | June 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 12 |