The aim of this study is to develop a valid and
reliable scale for investigating, based on different variables, the process of
training Novice teachers that was first applied in Spring Term in the Education
Year of 2015 and 2016. In this context, the sample of the study is
made up of a group of teachers appointed in spring term in the education year
of 2015 and 2016.
Hundred and ten prospective teachers of
different branches, who were appointed in the same/different places in
theProvince of Giresun, make up of the study-group. Explanatory
factor analysis was made for the verification of the validity and reliability
of the scale developed. The
results obtained from the explanatory factor analysis indicated that the scale
developed was based on a structure of sixteen items and only a single factor. The Cronbach Alpha internal consistency
coefficient of the prepared scale was calculated as 0,81. Based on the results of factor analysis, the
index of conformity was found to be acceptable and in good
conformity. The results
obtained from the reliability and conformity analysis conducted indicated that
‘The Scale For The Evaluation of The Process of Training Novice Teachers’ was
found to be reliable and valid.
Bu çalışmanın amacı 2015-2016 bahar
yarıyılında ilk kez uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecinin farklı
değişkenler açısından incelenmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek
geliştirmektir. Bu bağlamda araştırma 2015-2016 bahar yarıyılında atanan öğretmenlerle
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Giresun ilinden farklı/aynı yere
atanan, farklı branşlarda 110 aday öğretmen oluşturmaktadır. Geliştirilen
ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek için açımlayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 16 madde ve tek
faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Hazırlanan ölçeğin
Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,81 olarak hesaplanmıştır. Faktör analizi sonucu uyum iyiliği
indekslerinin, kabul edilebilir ve iyi uyum sınırları içerisinde oldukları
görülmüştür. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda “Aday Öğretmen
Yetiştirme Sürecini Değerlendirme Ölçeği” nin geçerli ve güvenilir bir ölçek
olduğu bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |