In our world where change is
fast, the differences between family structures, social values, working lives
and generations are changing rapidly. Throughout the history of mankind, each
generation has made more progress and better conditions than ever before
because it has more knowledge and skill than the previous generation. Because
the interests of the human being are in their interests, their aims, feelings
and needs change rapidly according to time and circumstances, the differences
between generations have also changed accordingly. Since the aims, emotions and
needs of man's structure have changed rapidly in every period, the
intergenerational differences have also changed accordingly. In this day and
age where digital technology has become an indispensable part of life in every
field, we see this change in the generation called 'Z Generation', a generation
that uses these technologies in an active and complicated way. As a result of
this development, it is natural that the children born in this digital
environment and growing by being influenced by this technology are also
differentiated from their predecessors. This work; Literature scans and young
people in the circle Z are also completed by observing the students from the
university in this generation. The purpose of this study is to determine the
characteristics of the generation called Z generation, which are defined as
generation after 1995 and some generation after 2000, in some sources,
enterprises, institutions, firms etc. in terms of employment. is to set out the
attitudes and operating policies of the organizations to attach and attach.
Değişimin hızlı olduğu
dünyamızda aile yapıları, toplumsal değerler, çalışma hayatı ve kuşaklar
arasındaki farklılıklar da hızla değişmektedir. İnsanlık tarihi boyunca, her nesil
önceki nesile göre daha fazla bilgi ve beceriye sahip olduğu için hızlı
ilerleme kaydetmiş ve daha iyi şartlarda yaşamıştır. İnsanın yaradılışı gereği
çıkarları, amaçları, duyguları ve ihtiyaçları zaman ve şartlara göre hızla
değiştiği için nesiller arası farklılıklar da buna paralel olarak değişikliğe
uğramıştır. İnsanın yapısı gereği amaçları, duyguları ve ihtiyaçları her
dönemde hızla değiştiği için kuşaklar arası farklılıklar da buna paralel olarak
değişmiştir. Bu değişimi dijital teknolojilerin her alanda hayatın vazgeçilmez
bir parçası haline geldiği günümüz şartlarında bu teknolojileri faal ve karışık
bir biçimde kullanan kuşak olan ve “Z Kuşağı” veya “Z Nesli” olarak
adlandırılan kuşakta görmekteyiz. Bu gelişmenin sonucu olarak, bu dijital
ortamda doğan ve bu teknolojiden etkilenerek büyüyen çocukların da
kendilerinden önceki kuşaklardan farklılaşması doğaldır. Bu çalışma; Literatür
taramaları ve gerek çevremizdeki Z kuşağındaki gençler gerekse yine bu kuşakta
bulunan üniversitedeki öğrencilerimizden gözlem yoluyla yapılan bazı
tespitlerle tamamlanmıştır. Bu çalışmanın amacı Z kuşağı denen ve bazı
kaynaklarda 1995 yılından sonra doğanlar, bazılarında ise 2000 yılı ve sonrası
kuşak olarak nitelendirilen nesil özelliklerini belirlemekle beraber,
istihdamları konusunda işletmelerin, kurumların, firmaların vb. kuruluşların
takınacakları ve takınmaları gereken tavırlarını ve işletme politikalarını
ortaya koymaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 13 |