Bu
çalışmada, Peyzaj ve Süs Bitkileri Programı’nda öğrenim gören öğrencilerin
tercih nedenlerine göre mesleğe bakışlarının araştırılması amaçlanmıştır.
Çalışma, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman
Meslek Yüksekokulu’nda 2012-2013, 2013-2014 ve 2014-2015 eğitim-öğretim
dönemlerinde Peyzaj ve Süs Bitkileri Programı’nda öğrenim gören öğrencilere
anket uygulaması ile yapılmıştır. 2012-2015 yılları arasında programa kayıtlı
öğrenci sayısı 113 kişidir ve anket çalışması 90 öğrenciye uygulanmıştır.
Anket, bireylerin demografik özellikleri ve mesleğe bakışlarını ölçmek üzere 11
sorudan oluşmaktadır. Ankete katılan 90 öğrencinin sorulara verdiği cevaplar
frekans, yüzde, çapraz tablolar ve aritmetik ortalama kullanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda bireylerin vermiş oldukları cevapların
ağırlıklı ortalaması değerlendirildiğinde mesleğe bakış açılarının olumlu
olduğu tespit edilmiştir. Mesleğe bakış açısı en olumlu olan öğrencilerin,
mesleği tercih ederken tercih etmiş oldukları mesleği ideali olarak gören
öğrenciler olduğu saptanmıştır. Sonrasında ise öğrencilerin tercih nedenlerine
göre mesleğe bakış açıları ailesinin isteği üzerine tercih edenler ve iş bulma
kolaylığı olduğunu düşünenler şeklinde sıralanmaktadır.
In this study, the
purpose was to investigate the viewpoints of the students studying at the
Landscape and Ornamental Plants Department on their profession according to
their reasons for preferences. The study was conducted in Muğla Sıtkı Koçman
University, Fethiye Ali Sıtkı Mefharet Koçman Vocational High School in
2012-2013, 2013-2014 and 2014-2015 Academic Years by applying questionnaires to
the students studying at Landscape and Ornamental Plants Department. The number
of the students registered in this program between 2012-2015 was 113, and the
questionnaire was applied to 90 students. The Questionnaire consisted of 11
questions to determine the demographical properties and the viewpoints of the
students. The answers of 90 students who participated in the questionnaire was
assessed with frequency, percentage, cross tables and arithmetic average
values. At the end of the study, when the weighted averages of the responses
were assessed, it was observed that the viewpoints of the students on their
professions were positive. It was determined that the students with the most
positive viewpoints were the ones who considered their professions as their
ideal profession. The other students were those who preferred their department
upon the desire of their families, those who thought that it was easy to find a
job after graduating from this department, those who were graduated from
Vocational High Schools and wanted to continue an upper level in their
profession, those who did not receive adequate points to prefer an
undergraduate program, those who wanted to receive undergraduate education by
taking the Transition Exam after graduating from their departments, and those
who thought that they could be placed in this department according to their
scores received from Higher Education Entry Exam.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2018 |
Acceptance Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Youth Researches Special Issue |