Bu
çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin “alyuvar”, “akyuvar” ve “kan
pulcukları” kavramlarına ilişkin sahip oldukları algıları, metaforlar
yardımıyla belirlemektir. Çalışma grubunu, 2016-2017 akademik yılının bahar
döneminde öğrenimine devam eden toplam 101, 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilere “Alyuvar... gibidir. Çünkü
...”, “Akyuvar... gibidir. Çünkü ...” ve “Kan pulcukları .... gibidir. Çünkü …”
yazılı birer A4 kâğıt dağıtılmıştır ve öğrencilerden bu cümleleri tamamlamaları
istenmiştir. Araştırma, nitel esaslıdır. Verilerin analizinde ise; içerik
analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin
“alyuvar” kavramı için 74 metafor, “akyuvar” kavramı için 63 metafor ve “kan
pulcukları” kavramı için de 60 metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar
“alyuvar” için 5, “akyuvar” ve “kan pulcukları” için ise 4’er farklı kategori
altında toplanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin “alyuvar”, “akyuvar” ve “kan
pulcukları”na ilişkin en çok “Görev” kategorisinde metaforlar geliştirdikleri
belirlenirken, bunu “Şekil”, “Renk” ve “Yapı ve özellik” kategorileri izlemiştir.
The
aim of this study is to examine the perceptions of secondary school students
regarding the concepts of “erythrocyte”, “leukocyte” and “platelet” with
metaphor. The group of the research consists of total 101 6th, 7th and 8th
grade students who are selected in the spring semester of 2016-2017 academic
years. As a data collection tool, students are given an A4 paper writing
“Erythrocyte is like ... because ....”, “Leukocyte is like.... because...” and
“Platelet is like.... because” on it and the students were completed the
sentences. The study was a qualitative research. The data were analyzed by
using content analysis. As a result of the study, it was seen that the students
produced 74 metaphors about the concept of “erythrocyte”, 63 metaphors about
the concept of “leukocyte” and 60 metaphors about the concept of “platelet”.
These metaphors were further identified in 5 different categories for
“erythrocyte” and in 4 different categories for “leukocyte” and “platelet”.
Secondary school students used more metaphors in the category of “Function”
than the other categories which were ordered as “Shape”, “Colour”, and
“Structure and feature” according to their frequency..
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |