Okul öncesi yıllar, diğer gelişim alanlarında
olduğu gibi ahlaki ve sosyal gelişim için de kritik bir öneme sahiptir.
Çocuklar bu dönemde, bir yandan biliş ve dil alanlarında gelişme gösterirken
bir yandan da ahlaki ve sosyal davranış özelliklerini geliştirirler. Bu
çalışmada, okul öncesi dönem çocukların ahlaki ve sosyal kural bilgi
düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
grubunu, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 123’ü kız, 104’ü erkek olmak
üzere 227 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada çocukların ahlaki ve sosyal kural
bilgilerinin değerlendirilmesinde Smetana (1981) tarafından geliştirilen, Seçer
ve Sarı (2006) tarafından Türk kültürüne uyarlanan “Ahlaki ve Sosyal Kural
Algısı Ölçeği” (Preschool Children's Conceptions of Moral and Social Rules)
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS 20 paket
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak; Çocukların ahlaki ve
sosyal kural bilgilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı, babaları
üniversite mezunu ve profesyonel bir meslek grubunda çalışan çocukların, sosyal kural bilgilerinin diğerlerine göre
daha iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Okul öncesi çocukların ahlaki
kural bilgi düzeyleri ile sosyal kural bilgi düzeyleri arasında pozitif yönlü
bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular, alan yazınla
desteklenerek tartışılmıştır.
Pre-school years have a considerable significance
for the moral and social development as in other areas of development. In this
period, children develop their cognitive and language skills, as well as their
moral and social behavioral characteristics. This study aims to examine
preschool children's knowledge of moral and social rules with respect to
certain variables. The study group consisted of a total of 227 children, of
whom 123 were girls and 104 were boys, attending a preschool education
institution.In the reseach, to evaluate the children’s moral and social
knowledge, a scale “Preschool Children's Conceptions of Moral and Social Rules”
developed by Smenta (1981) and adapted to Turkish culture by Seçer and Sarı
(2006) was used. The obtained data were analyzed by SPSS 20 packet program. The
results showed that children's knowledge on moral and social rules didn’t vary
with respect to their gender. The children whose fathers are university
graduates and have a professional job have considerable knowledge of social
rules when compared to the others. A positive correlation was found between
pre-school children's knowledge on moral
and social rules. Obtained findings were discussedwith supporting field
literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |