In the
current research, the Abdul Hamid II
image in secondary school history textbooks was examined in the period that
from establishment of the Republic of Turkey to present. Documantary method was used as research
design. In this context, history textbooks taught in secondary schools which
selected above mentioned criterions was used as data collection method.Narratives
in history textbooks adopted by the Ministry of National Education and
announced by the Journal Announcements were carried out document analysis and
descriptive analysis. With reference to data obtained from history textbooks,
presentation of the Abdul Hamid II was evaluated. In line with the political
opinions and different political views come to power, historiography for Abdul
Hamid II image was varied over time.
Presentations of Abdul Hamid II image in history textbooks have negative
and harsh statements in the period Ataturk and after Ataturk. This presentation
has changed especially amended in 1975 after the Nationalist Fronts (NF)
Governments and recent secondary school history textbooks. These history
textbooks has not included negative statements for Abdul Hamid II.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye
Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze kadar gelinen süreçte ortaöğretim tarih
ders kitaplarında yer alan II. Abdülhamit imajını analiz etmektir. Doküman
inceleme ve tarama yöntemlerinin kullanıldığı araştırmada belirlenen dönemleri
temsil eden ortaöğretim kurumlarında okutulan tarih ders kitapları, araştırma
problemi noktasında veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada Milli
Eğitim Bakanlığı tarafından kabul edilen ve Tebliğler Dergisi ile duyurulan
ortaöğretim tarih ders kitaplarında yer alan metinler doküman incelemesinden
sonra ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerden hareketle,
ortaöğretim tarih ders kitaplarında II. Abdülhamit sunumu değerlendirilmiştir. Dönemin mevcut siyasi iradesinin benimsediği
dünya görüşünün yansımasına paralel olarak, birbirinden zıt anlayışı temsil
eden siyasi iradelerin, farklı dünya görüşlerinin iktidara gelmesi ile II.
Abdülhamit imajına yönelik yazımda, günümüze gelindikçe değişim olduğu
görülmüştür. Ortaöğretim tarih ders
kitaplarındaki II. Abdülhamit imajına yönelik sunumlar Atatürk ve Atatürk
sonrası dönemde olumsuz ve sert ifadeler içermektedir. Bu sunum özellikle 1975
yılında Milliyetçi Cephe (MC) Hükümetleri sonrasında ve son dönem ortaöğretim
tarih ders kitaplarında değişikliklere uğramıştır. II. Abdülhamit’e yönelik
olumsuzluk yaratabilecek ifadelere yer verilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | March 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |