Çalışmada, Huang ve Cornell (2016) tarafından
geliştirilen Pozitif Değerler Ölçeği (PDÖ) Türkçeye uyarlama çalışmasının
yapılması amaçlanmıştır. Ölçeğin Türkçe formu 315 orta okul öğrencisi ile
çalışılmıştır. Araştırma sürecinde; 9 maddeden ve iki alt ölçekten oluşan
Pozitif Değerler Ölçeği’nin derecelendirmesi 6’lı Likert üzerinden yapılmaktadır.
Ölçeğin Cronbach Alfa katsayısı .88 olarak hesaplanmıştır.Ölçek uyarlama
analizi çalışmasında iki boyutlu model ortaya çıkmaktadır (x²=58.77, sd=26,
p=0.06, RMSEA=.06, NFI=.97, NNFI=.98, CFI=.98, IFI=.98, RFI=.96, ve SRMR=.36).
Pozitif değerler ölçeğinin Türkçe formunun uygulandığı orta okul örnekleminde
güvenilir ve geçerli istatistiki değerler aldığı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to make adaptation of the Positive Values
Scale (PDU) developed by Huang and Cornell (2016) to Turkish culture. The
Turkish form of the scale was studied with 315 middle school students. In the
research process, the rating of the scale of Positive Values consisting of 9
items and two sub-scales is made on the 6th response options. The Cronbach
alpha coefficient of the scale was calculated as .88. A two-dimensional model
emerges in the analysis of scale adaptation (x²=58.77, sd=26, p=0.06,
RMSEA=.06, NFI=.97, NNFI=.98, CFI=.98, IFI=.98, RFI=.96, ve SRMR=.36. )It was
concluded that the Turkish form of the positive values scale obtained reliable
and valid statistical values in the middle school sample.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | March 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |