Motivation is the most critical
factor in the academic achievement of students. The most critical factor in the
emergence of student motivation is teacher behavior. In this study, it was
aimed to determine the teacher behavior increasing and decreasing student
motivation. The study was carried out in a phenomenological pattern from
qualitative research designs. 294 teacher candidates, who are pedagogical
formation students or graduates of Theology Faculty at Necmettin Erbakan
University, have formed the study group. The data were collected by an
open-ended questionnaire developed by the researchers. The data were analyzed
by content analysis. As a result of analysis, it has been reached that
teachers' personal interest, preparation/planning, expectation of high success,
enthusiasm, equality-justice, consistency, open class climate, field knowledge
and attention-grabbing behavior increase student motivation; dejection,
favorite student, inconsistency, closed class climate, violence-physical
violence, psychological violence and passive aggression, inaccessibility,
inadequacy-class control, humor, human relations, speech problems and content
knowledge decrease student motivation. Suggestions have been made to teachers,
teacher training institutions and schools based on the findings.
Motivasyon, öğrencilerin akademik
başarılarında en kritik faktördür. Öğrencilerin motivasyonlarının ortaya
çıkmasında en kritik faktör ise, öğretmen davranışlarıdır. Bu araştırmada,
öğretmenlerin öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan davranışlarını tespit
etmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji
deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunu Necmettin Erbakan Üniversitesi’nde
pedagojik formasyon eğitimi alan ilahiyat fakültesi öğrencisi ya da mezunu 294
öğretmen adayı oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen
açık uçlu anket formu ile toplanmıştır. Veriler, içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Analiz sonucunda, öğretmenlerin kişisel ilgi,
hazırlık/planlama, yüksek başarı beklentisi, coşku, eşitlik-adalet, tutarlılık,
açık sınıf iklimi, alan bilgisi ve dikkat çekme davranışlarının öğrenci
motivasyonunu artırdığı; coşkusuzluk, gözde öğrenci, tutarsızlık, kapalı sınıf
iklimi, şiddet -fiziksel şiddet, psikolojik şiddet ve pasif saldırganlık-,
ulaşılmazlık, yetersizlik -sınıf kontrolü, mizah duygusu, insan ilişkileri,
konuşma sorunları, alan bilgisi- davranışlarının öğrenci motivasyonunu
düşürdüğü bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak
öğretmenlere, öğretmen yetiştiren kurumlara ve okullara yönelik öneriler
getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |