The main purpose of this
research is to reveal the relationship between organizational support,
affective commitment, and organizational citizenship behaviors perceived by the
teachers, and to put forth the mediating role of organizational trust in this
relationship. The study group of the research consists of 212 teachers serving
in the public primary schools in Giresun Centrum during 2017-2018 academic
year. The organizational support perceived by the teachers was measured by the
"Perceived Organizational Support Scale", developed by Eisenberger,
Hungtington, Hutchison, and Sowa (1986). "Organizational Support Scale",
developed by Tyler & Bies (1990), was used to measure the organizational
trust of the teachers, "Affective Commitment Scale", developed by
Allen & Meyer (1990), was used to measure their affective commitment, and
"Organizational Citizenship Behavior Scale", developed by DiPaola,
Tarter, and Hoy (2005), was used to measure their organizational citizenship
behavior. The relations between the variables were tested by the correlation
analysis, and the structural equation model. According to the result of the
research, a positive relation has been ascertained between the organizational
support perceived by the teachers and their organizational trusts, affective
commitments, and organizational citizenship behaviors. The organizational
support perceived by the teachers positively influence their organizational
trusts, affective commitments, and organizational citizenship behaviors. The
organizational trusts of the teachers positively influence their affective
commitments, and organizational citizenship behaviors. No mediating role of the
organizational trust has been found in the relationship between the
organizational support perceived by the teachers and their affective
commitments, and organizational citizenship behaviors. It is thought that, the
results of the research will provide contributions to education managers and
researchers at the point of understanding the attitudes and behaviors displayed
by the teachers at the school.
Bu araştırmanın temel amacı,
öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ile duygusal bağlılık ve örgütsel
vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkide örgütsel güvenin
aracılık rolünü ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018
eğitim ve öğretim yılında Giresun İli merkezinde devlet ilkokullarında çalışan
212 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin algıladığı örgütsel destek,
Eisenberger, Hungtington, Hutchison ve Sowa (1986) tarafından geliştirilen
“Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği” ile ölçülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel
güvenlerini ölçmek amacıyla Tyler ve Bies (1990) tarafından geliştirilen
“Örgütsel Güven Ölçeği”, duygusal bağlılıklarını ölçmek amacıyla Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen “Duygusal Bağlılık Ölçeği”,
örgütsel vatandaşlık davranışlarını ölçmek için de DiPaola, Tarter ve Hoy
(2005) tarafından geliştirilen “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği”
kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ve yapısal
eşitlik modeliyle test edilmiştir. Araştırma sonucuna göre; öğretmenlerin
algıladıkları örgütsel destek ile örgütsel güvenleri, duygusal bağlılıkları ve örgütsel vatandaşlık
davranışları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin
algıladıkları örgütsel destek; örgütsel güvenlerini, duygusal bağlılıklarını ve
örgütsel vatandaşlık davranışlarını pozitif yönde etkilemektedir. Öğretmenlerin
örgütsel güvenleri, duygusal bağlılıklarını ve örgütsel vatandaşlık
davranışlarını pozitif yönde etkilemektir. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel
destek ile duygusal bağlılıkları ve örgütsel vatandaşlık davranışları
arasındaki ilişkide örgütsel güvenin aracılık rolü bulunmamaktadır. Araştırma
sonuçlarının, öğretmenlerin okul içinde sergiledikleri tutum ve davranışlarının
anlaşılması noktasında eğitim yöneticileri ve araştırmacılara katkılar
sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |