The runing away from home is one of the
important problems in adolescence that can be seen to. This descriptive study
was conducted with the aim of investigating the social support levels, and
individual psychosocial characteristics of the runaway children. The
participants of the research are 15-17 year old 110 children; 65 of whom had
run away from home and 45 of whom hadn’t run away from home. The data have been
collected via Perceived Social Support Scale and a information form. For the
analysis of data, t-test and chi square tests were used. According to the
findings obtained as a result of the independent samples t-test, it has been
detected that the levels of social support of the runaway children are lower
than the comparison group. In addition, the individual characteristics of the
runaway children significantly differs from the control group are: skipping
school (33.8%), absenteeism from school (40%), dropping out (67.7%), suicide
attempt (58.5%), self-mutilation (73.8%), smoking (64.6%) and using alcohol
(26.2%), the presence of friends that use alcohol (61.5%) and drugs (36.9%),
mother's (32.8%) and father's physical abuse (41.5%). As a result, it was
thought that the findings from this study are very important for determining
the profile of the adolescents who run away from the home and for preventing
the running away from the home. Current findings are discussed with reference
to the literature. With reference to the findings of the research,
recommendations have been given to researchers, psychological counselors and
other mental health professionals.
Children Adolescent Running away Social support Family School
Evden kaçma ergenlik döneminde görülebilen
önemli sorunlardan biridir. Bu araştırmada aileden algılanan sosyal destek
düzeyinin ve bireysel bazı özelliklerin evden kaçan ve kaçmamış çocuklarda
anlamlı farklar gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel
bir araştırma olan bu çalışmanın örneklemini 15-17 yaş arası, evden kaçan 65
kız çocuğu ile evden kaçma öyküsü olmayan 45 kız çocuğu oluşturmaktadır. Veri
toplama araçları olarak Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve bilgi formu
kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise bağımsız örneklemler t-testinden ve
ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre evden kaçan
çocukların aileden algıladıkları sosyal destek düzeyinin karşılaştırma grubuna
göre daha düşük olduğu saptanmıştır. Ayrıca, evden kaçan çocukların okuldan
kaçma (%33.8), okul devamsızlığı (%40), okul terki (%67.7), intihar girişimi
(%58.5), öz yaralama davranışı sergileme (%73.8), sigara (%64.6) ve alkol
(%26.2) kullanımı, alkol (%61.5) ve uyuşturucu madde (%36.9) kullanan arkadaş
varlığı, annenin (%32.8) ve babanın fiziksel istismarı (%41.5) yönünden
karşılaştırma grubu ile aralarındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışmadan elde edilen bulguların, evden kaçan ergen
profilinin belirlenmesinde ve evden kaçmanın önlenmesinde çok önemli olduğu
düşünülmektedir. Araştırmanın bulguları önceki araştırma bulguları ile birlikte tartışılıp yorumlanmıştır.
Araştırmanın bulgularından hareketle, araştırmacılara, psikolojik danışmanlara
ve diğer ruh sağlığı uzmanlarına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |