Research Article
BibTex RIS Cite

Ergenlik Döneminde İnternet Bağımlılığının Okul Başarısı Üzerinde Etkileri

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1056 - 1080, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.426914

Abstract

Gençlerin Türkiye'de çoğunlukla İnternet
kullanan grup olduğu dikkat çekmektedir. Ergenler için, özellikle geleceği ile
ilgili hedeflerini belirlemeye çalıştıkları ve bu durumu internet kullanma
eğilimleriyle destekledikleri bir aşamada başarısızlıkla karşılaşmak, aynı
zamanda pek çok soruna yol açmaktadır. Araştırmanın amacı, ortaöğretim
öğrencilerinde haftalık internet kullanma süresi ve internet bağımlılık
puanlarının akademik başarı düzeylerine göre farklılıklarının incelenmesidir.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılı İstanbul Üsküdar
ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarının 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında
öğrenim gören 464’ ü kız öğrenci, 533’ ü erkek öğrenci olmak üzere toplam 997
öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak İnternet
Bağımlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Soru Listesi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda okul akademik başarı düzeylerine göre haftalık internet kullanım
süreleri ve internet bağımlılık düzeylerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Akademik başarı düzeyi yüksek olanların orta ve düşük olanlara göre haftalık
internet kullanım sürelerinin ve internet bağımlılık puanlarının daha düşük
olduğu görülmüştür.   

References

  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Uzmanlık tezi, Denizli.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington DC: American Psychiatric Association
  • Baloğlu, M., Özteke-Kozan, H.İ., Kesici, Ş. (2018). Gender differences in and the relationships between social anxiety and problematic internet use: Canonical analysis. Journal Of Medical Internet Research, 20(1): e33, 1-9.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Caplan, E. C. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behaviour, 18, 553-575.
  • Chou, C., Condron, L. A. ve Belland, J. C. (2005). Review of the Re-search on Internet Addiction. Educational Psychology Review, 17(4), 363-388.
  • Connected Vivaki Business Inteligence (2015). Türkiye' de medya tü-ketim trendleri (İnfografik). http://www.connectedvivaki.com/ turkiyede-medya-tuketim-trendleri-infografik/ (Erişim Tarihi: 25.05.2016).
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., ve Ayas, T. (2013). İnternet bağimliliği ve psikososyal faktörler. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı içinde ( s.1-16). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Davis, R.A. (2001). A Cognitive-behavioral model of pathological in-ternet use. Computers in Human Behavior, 17, 187-195.
  • Derin, S. (2013). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DiNicola, M.D. (2004). Patholojical internet use among college student: The prevalance pathological internet use ve its correlates. (doctoral thesis). A Dissertation Presented To The Faculty of The College of Education Of Ohio University. (ohiou1088177898).
  • Durak-Batıgün, A ve Kılıç, N. (2011). İnternet bağımlılığı ile kişilik özellikleri, sosyal destek, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi, 26 (67), 1-10.
  • Eldeleklioğlu J., ve Vural-Batık, M.(2013). Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
  • Esen, E. ve Siyez, D. M. (2011). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 127–138.
  • Gencer, S. L., ve Koç, M. (2012). Internet abuse among teenagers and its relations to internet usage patterns and demographics. Educational Technology and Society, 15 (2), 25–36.
  • Griffiths, M. D. (2000). Internet addiction: Time to be taken seriously?. Addiction Research, 8, 413-418.
  • IWS (2018). Internet World Stats: Usage and population statistics. http://www.internetworldstats.com/stats4.htm/ (Erişim Tarihi: 04.07.2018).
  • Jiang, Q. (2014). Internet addiction among young people in China. Internet Research, 24 (1), 2-20.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: "Kavramlar, İlkeler, Teknikler". Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, M., Avcı, D. ve Uzunçakmak, T. (2016). Internet addiction in high school students in turkey and multivariate analyses of the underlying factors. Journal of Addictions Nursing, 27 (1), 39-46.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and corraletes of pathological internet use among college students. Computers in Human Behaviour, 16, 13-29.
  • Mossbarger, B. (2008). Is internet addiction addressed in the class-room? A survey of psychology textbooks. Computers in Human Behavior, 24, 468–474.
  • Ögel, K.(2014). İnternet bağımlılığı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Petry, N. M., Rehbein, F., Gentile, D. A., Lemmens, J. S., Rumpf, H. J., Mößle, T., Bischof, G., Tao, R., Fung, D.S., Borges, G., Auriacombe, M., González Ibáñez, A., Tam, P., O'Brien, C.P. (2014). An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach. Addiction, 109, 1399-1406.
  • Santrock, J. W. (2012). Ergenlik. (D. M. Siyez, Çev.ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Shapira, N. A., Goldsmith, T. D., Keck, P. E., Khosla, U. M. ve McElroy, S. L. (2000). Psyschiatric features of individuals with problematic internet use. Journal of Affective Disorders, 57, 267-272.
  • Stavropoulos, V., Alexandraki, K., & Motti-Stefanidi, F. (2013). Recog-nizing internet addiction: Prevalence and relationship to academic achievement in adolescents enrolled in urban and rural Greek high schools. Journel Of Adolescence, 36 (3), 565-576.
  • Şahin, N. (2014). Ergenlik problemleri ve baş etme yöntemleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • TÜİK (2018). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 / (Erişim Tarihi: 04.08.2018).
  • Uzbay, İ. T. (2009). Madde bağimliliğinin tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler. Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21- 22, 5-15.
  • Valkenburg, P, M., ve Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48, 121–127.
  • WHO (2015). Child and adolescent health. available at: http://www.who.int/ maternal_child_ adolescent/en/ (Erişim Tarihi: 30.05.2016).
  • Yao, M, Z., ve Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164–170.
  • Young, K. S., Pistner, M., O' Mara, J., & Buchanan, J. (1999). Cyber-disorders: The mental health concern for the millennium. Cyber Psychology and Behavior, 2 (5), 475–479.
  • Young, K. S. (2000). Cyber-disorders: The mental health concern for the new millennium. CyberPsychology and Behavior, 3(5), 475-479.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 415.
  • Young, K. S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: treatment outcomes and implications. Cyber Psychology and Behavior, 10 (5), 671.

The Effects of Internet Addiction On School Success During Adolescence

Year 2018, Volume: 8 Issue: 15, 1056 - 1080, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.426914

Abstract

It attracts
attentions that youth are the group using Internet mostly in Turkey.   For adolescents, facing with fail at a stage
in which they especially try to determine their objectives related to their futures
and corroborating this situation with tendencies of using Internet also trigger
so many problems. Purpose of survey is examination of differences of weekly
duration of Internet usage and Internet addiction points according to academic
success levels. Study group of survey includes total 997 students as 464
schoolgirls and 533 schoolboys that studying at grade 9, 10, 11 and 12 of
secondary shools in Uskudar, Istanbul in 2016-2017 Education Traning year. As
data collection manner, Internet Addiction Measurement and Personal Information
Question List were used. At the end of survey, significant differences in
weekly durations of Internet usage and Internet Addiction Levels are determined
according to academic success level. It is seen that ones having hight academic
success level have lesser weekly durations of Internet Usage and Internet
Addiction Points than ones having middle and lower level.

References

  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Uzmanlık tezi, Denizli.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington DC: American Psychiatric Association
  • Baloğlu, M., Özteke-Kozan, H.İ., Kesici, Ş. (2018). Gender differences in and the relationships between social anxiety and problematic internet use: Canonical analysis. Journal Of Medical Internet Research, 20(1): e33, 1-9.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet kullanımının ergen gelişimindeki rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Caplan, E. C. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behaviour, 18, 553-575.
  • Chou, C., Condron, L. A. ve Belland, J. C. (2005). Review of the Re-search on Internet Addiction. Educational Psychology Review, 17(4), 363-388.
  • Connected Vivaki Business Inteligence (2015). Türkiye' de medya tü-ketim trendleri (İnfografik). http://www.connectedvivaki.com/ turkiyede-medya-tuketim-trendleri-infografik/ (Erişim Tarihi: 25.05.2016).
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., ve Ayas, T. (2013). İnternet bağimliliği ve psikososyal faktörler. Melek Kalkan, Canani Kaygusuz (Ed.), İnternet Bağımlılığı içinde ( s.1-16). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Davis, R.A. (2001). A Cognitive-behavioral model of pathological in-ternet use. Computers in Human Behavior, 17, 187-195.
  • Derin, S. (2013). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DiNicola, M.D. (2004). Patholojical internet use among college student: The prevalance pathological internet use ve its correlates. (doctoral thesis). A Dissertation Presented To The Faculty of The College of Education Of Ohio University. (ohiou1088177898).
  • Durak-Batıgün, A ve Kılıç, N. (2011). İnternet bağımlılığı ile kişilik özellikleri, sosyal destek, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi, 26 (67), 1-10.
  • Eldeleklioğlu J., ve Vural-Batık, M.(2013). Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
  • Esen, E. ve Siyez, D. M. (2011). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 127–138.
  • Gencer, S. L., ve Koç, M. (2012). Internet abuse among teenagers and its relations to internet usage patterns and demographics. Educational Technology and Society, 15 (2), 25–36.
  • Griffiths, M. D. (2000). Internet addiction: Time to be taken seriously?. Addiction Research, 8, 413-418.
  • IWS (2018). Internet World Stats: Usage and population statistics. http://www.internetworldstats.com/stats4.htm/ (Erişim Tarihi: 04.07.2018).
  • Jiang, Q. (2014). Internet addiction among young people in China. Internet Research, 24 (1), 2-20.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: "Kavramlar, İlkeler, Teknikler". Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kılıç, M., Avcı, D. ve Uzunçakmak, T. (2016). Internet addiction in high school students in turkey and multivariate analyses of the underlying factors. Journal of Addictions Nursing, 27 (1), 39-46.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and corraletes of pathological internet use among college students. Computers in Human Behaviour, 16, 13-29.
  • Mossbarger, B. (2008). Is internet addiction addressed in the class-room? A survey of psychology textbooks. Computers in Human Behavior, 24, 468–474.
  • Ögel, K.(2014). İnternet bağımlılığı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Petry, N. M., Rehbein, F., Gentile, D. A., Lemmens, J. S., Rumpf, H. J., Mößle, T., Bischof, G., Tao, R., Fung, D.S., Borges, G., Auriacombe, M., González Ibáñez, A., Tam, P., O'Brien, C.P. (2014). An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach. Addiction, 109, 1399-1406.
  • Santrock, J. W. (2012). Ergenlik. (D. M. Siyez, Çev.ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Shapira, N. A., Goldsmith, T. D., Keck, P. E., Khosla, U. M. ve McElroy, S. L. (2000). Psyschiatric features of individuals with problematic internet use. Journal of Affective Disorders, 57, 267-272.
  • Stavropoulos, V., Alexandraki, K., & Motti-Stefanidi, F. (2013). Recog-nizing internet addiction: Prevalence and relationship to academic achievement in adolescents enrolled in urban and rural Greek high schools. Journel Of Adolescence, 36 (3), 565-576.
  • Şahin, N. (2014). Ergenlik problemleri ve baş etme yöntemleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • TÜİK (2018). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 / (Erişim Tarihi: 04.08.2018).
  • Uzbay, İ. T. (2009). Madde bağimliliğinin tarihçesi, tanımı, genel bilgiler ve bağımlılık yapan maddeler. Türk Eczacıları Birliği Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21- 22, 5-15.
  • Valkenburg, P, M., ve Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48, 121–127.
  • WHO (2015). Child and adolescent health. available at: http://www.who.int/ maternal_child_ adolescent/en/ (Erişim Tarihi: 30.05.2016).
  • Yao, M, Z., ve Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164–170.
  • Young, K. S., Pistner, M., O' Mara, J., & Buchanan, J. (1999). Cyber-disorders: The mental health concern for the millennium. Cyber Psychology and Behavior, 2 (5), 475–479.
  • Young, K. S. (2000). Cyber-disorders: The mental health concern for the new millennium. CyberPsychology and Behavior, 3(5), 475-479.
  • Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 415.
  • Young, K. S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: treatment outcomes and implications. Cyber Psychology and Behavior, 10 (5), 671.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Oğuzhan Yavuz 0000-0002-4352-2429

Publication Date August 31, 2018
Acceptance Date July 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 15

Cite

APA Yavuz, O. (2018). Ergenlik Döneminde İnternet Bağımlılığının Okul Başarısı Üzerinde Etkileri. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 1056-1080. https://doi.org/10.26466/opus.426914

Cited By










SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN UYKU KALİTESİ VE İNTERNET BAĞIMLILIKLARININ AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
Bijen FİLİZ
https://doi.org/10.33689/spormetre.730516


Matematik ve Fen Başarısının Belirleyicisi Olarak Öğretmenlerin Eğitim Düzeyi
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Umut Birkan ÖZKAN
https://doi.org/10.18506/anemon.521669