In this study, it was aimed to
determine the perceptions of university students who are studying in gastronomy
and culinary arts departments through their metaphors. In the research, one of
the qualitative research designs, case study research design was used. The
study group formed 80 students from 1st, 2nd, and 3rd grade students who were
educated in Gastronomy and Culinary Arts department of Kocaeli University. The
data were collected through an open-ended questionnaire. Students who
participated in the survey: "Gastronomy and Culinary Arts graduates are
similar to ... because ..." the question was asked. The data were
evaluated by content analysis technique. The metaphors that were created, Similar to Another Profession (f: 27,
40.3%), Similar to Nature Existence (f: 22, 32.8%), Similar to Artificial Being
and Similar to Person Characteristic Reflected to Life (f:7, %10,4)
collected as four categories. Gastronomy and Culinary Arts students in the
most common analogy artist, the most common of the simulated nature of the tree
has been. One metaphor is produced by each student in other categories.
Colon, building, book, artifacts, genius, warriors, lovers, mothers, babies,
bourgeois slave metaphors have revealed how students perceive their professions
in the categories of people that are reflected in life. As a result, it has been determined that
students have a positive perception of their profession. Findings obtained with
this study are thought to be an important source of data for different studies.
It has been considered important that similar studies are carried out with the
students and instructors at different levels of education as well as with the
workers working in the sector.
Bu çalışma ile, gastronomi ve
mutfak sanatları bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin kendi
mesleklerine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmek
amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim
araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kocaeli
Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümünde eğitim gören 1., 2., ve
3. sınıf öğrencilerinden 80 öğrenci oluşturmuştur. Veriler açık uçlu anket
yoluyla toplanmıştır. Ankette öğrencilerden “Gastronomi ve Mutfak Sanatları
bölümü mezunları…’ya benzer, çünkü…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir.
Veriler içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Elde edilen metaforlar;
Başka Mesleğe Benzeme (f:27, %40,3), Doğadan Varlıklara Benzeme (f:22, %32,8),
Yapay Varlıklara Benzeme (f:11, %16.5) ve Kişinin Hayata Yansıyan Özelliklerine
Benzeme (f:7, %10,4) olarak dört kategori altında toplanmıştır. Gastronomi ve
Mutfak Sanatları bölümü öğrencilerinde en sık benzetilen meslek; sanatçı, en
sık benzetilen doğadan varlık ise, ağaç olmuştur. Diğer kategorilerde her
öğrenci tarafından tek metafor üretilmiştir. Kolon, bina, kitap yapay
varlıklara benzeme, dahi, savaşçı, aşık anne, bebek, burjuva köle metaforları
kişinin hayata yansıyan özelliklerine benzeme kategorilerinde öğrencilerin mesleklerini
nasıl algıladıklarını ortaya koymuştur. Sonuç olarak, öğrencilerin kendi
mesleklerine yönelik olumlu algılara sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu
çalışmadan elde edilen bulguların farklı çalışmalar için önemli bir veri
kaynağı olacağı düşünülmektedir. Benzer çalışmaların farklı eğitim
kademelerindeki öğrenci ve öğretim elemanlarının yanı sıra sektörde çalışan aşçılarla da yürütülmesi
önemli görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |